Български революционери работели в железниците

БНР Новини

Преди 50 години, на 26 юни, в град Русе е открит Националният музей на транспорта и съобщенията. Той се намира в сградата на първата железопътна гара у нас. За интервю по повод 50-годишнината потърсихме Златина Стефанова – експерт по „Традиции и туризъм” в БДЖ.

СнимкаКоя е първата железопътна линия в българските земи?

Строителството на първата линия в днешните български земи е възложено на дружеството на братя Баркли. Това е железницата Русе-Варна. Договорът е  подписан през октомври 1863 година. Началото на железопътното строителство на територията на България е на 21 май 1864 година. И две години по-късно, на 7 ноември 1866 година, тръгва първият влак по първата ж.п.линия в българските земи – Русе-Варна. Строителството започва едновременно от речния град и от морския. То се отразява благотворно върху развитието на селищата, край които минава линията и особено на гарите Русе и Варна чрез разрастването на пристанищата им.

Доколко познати като кадри на железниците са революционерите Тодор Каблешков, Захарий Стоянов, Иларион Драгостинов, Георги Икономов?

СнимкаЗапочналото в Турция железопътно строителство съвпада с борбата на българския народ за освобождение от османска власт. Васил Левски насърчава членовете на революционните комитети да участват в строителството, а по-късно в управлението на ж.п.линиите, за да се използват железниците за бъдещата революция. Това обосновава исторически факта, че много от ръководителите на Априлското въстание от 1876 г. са железничари. Тодор Каблешков е началник на гара Белово, Захарий Стоянов е в гара Симеоновград, тогава селището се е казвало Търново Сеймен. Иларион Драгостинов е телеграфист в гара Русе, Георги Икономов е маневрист в гарите Русе, Търново Сеймен и Одрин. 

СнимкаКаква роля след Освобождението /1878 г./ е имал железопътният транспорт, какви са били плановете на българските власти за новите ж.п. артерии?

Следосвобожденските дейци, съзнавайки историческата си отговорност, поставят основните начала на железопътната политика на България – мрежата да обхваща всички части на страната, а железниците да бъдат държавни. По времето, когато Петко Каравелов е министър-председател, се работи усилено за това. Именно той внася Закона за железните пътища, който е приет на 18 февруари 1885 година. Съгласно този закон те стават собственост на държавата, строят се с разрешение на Народното събрание и се експлоатират от държавата. Създават се български държавни железници. Започва строителството на линията Цариброд-София-Вакарел от българско строително дружество начело с инженер Иван Гроздев. Това е първата линия, построена и експлоатирана от българи. На 23 юни 1888 година тя е завършена. Дължината и е 106 километра. В същата година премиерът Стефан Стамболов прави неуспешни постъпки да уреди със споразумение държавната експлоатация на вече завършената и работеща линия Вакарел-Белово. Този участък е построен от предприемача Виталис. Стамболов завзема участъка, отстранява със сила чиновниците му и още същия ден организира движението на влаковете с български персонал. На 1 август 1888 година започва експлоатацията на тази линия. Открита е и цялата линия Цариброд-София-Белово за международни превози.

СнимкаДнес миналото на железниците по нашите земи се оглежда в три музейни експозиции в град Русе. „Старата гара” представя важни моменти от развитието на железопътния транспорт у нас и връзката му с корабоплаването по Дунав. „Парк-музеят” пък е събрал влакови състави от средата на XIX век и първите десетилетия на XX, товарни и специализирани вагони. Най-разкошна е колекцията „Вагон-салони” уникати – за височайши пътувания. В тях са пътували короновани особи: султан Абдул Азис, българските монарси Александър Батенберг,  Фердинанд, Борис Трети и други.

СнимкаСега има възстановени четири парни локомотива, които са за нормално междурелсие. Има и един за теснолинейката по линията Септември-Добринище. София също разполага с парен локомотив, произведен през 1941 година в Германия. Развивал е  скорост 120 км в час. Това го прави един от най-бързите парни локомотиви в историята на нашите железници. Друг негов събрат е създаден през 1942 година, също в Германия. Наричан е баба Меца, защото е бил сред най-мощните локомотиви за своето време.  Възстановен е миналата година. А теснолинейката има и ретровагони. Два от тях са пътнически.

Снимките са предоставени от Националния музей на транспорта и съобщенията




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Св. св. Кирил и Методий – съпокровители на Европа

Малцина знаят, че с апостолическо послание „За безпримерно достойнство” (Egregiae Virtutis) от 30 декември 1980 г. папа Йоан Павел II обявява светите братя Кирил и Методий за съпокровители на Европа. За папата двамата славяноапостоли са мост между Изтока и Запада, допринесли значително както за културното израстване на Стария континент, така и за..

обновено на 24.05.20 в 10:21

Празникът Възкресение ни връща вярата и надеждата за един по-добър свят

Великден е! Възкресение Христово е най-големият празник за православните християни, наричан Празник на всички празници. Той се възприема като най-великото събитие в историята на човешкия род. На този ден се празнува възкръсването на Божия син от света на мъртвите. Той изкупил със смъртта Си греховете на човечеството, а с възкресението Си дал надежда..

обновено на 19.04.20 в 15:46

Отец Владимир Дойчев: Спасителят иска да види грешници, които желаят да се променят

Времето край Рождество Христово, когато блесват елхите в домовете ни и се изпълваме със светлина, насищаме с очакването за най-много чудеса. Но в еуфорията на празника като че ли забравяме за единственото и най-истинско чудо – Раждането на Спасителя. Покрай тази суетня около празника – обикалянето за подаръци,..

публикувано на 25.12.18 в 08:00

Видински учител обикаля света пеша преди повече от век

Преди повече от век един видински учител изоставя класната стая и тръгва да изследва света. Нищожните средства, с които разполага, не му позволяват да се качи на параход. Ала безпаричието не успява да сломи непоколебимия му дух – той взема със себе си скромен багаж и се отправя на околосветско пътешествие... пеша. Кой е авантюристът,..

публикувано на 17.12.18 в 08:30

Образът на Васил Левски не престава да ни изненадва и вълнува

Откритието на млад уредник от музея в Карлово преди броени дни предизвика истинска сензация за широката общественост и за изследователите на живота и делото на Васил Левски. Името му е Виктор Комбов, който по време на кратката си научна командировка до Държавния архив в Истанбул попада на непозната за българските изследователи снимка на..

публикувано на 11.12.18 в 11:34

Храм-паметникът „Св. Андрей Първозвани” в София пази паметта на опълченците на България

Тя е единствената не само в София, но и в Софийска епархия, започва разказа си за черквата „Св. Андрей Първозвани“ отец Стилиян Табаков, който служи в нея. Много малко са епархиите в Българската православна църква, в които има храмове с името на Свети Андрей. А този специално е свързан с паметта на загиналите за свободата на България опълченци,..

публикувано на 30.11.18 в 13:24

Една военноморска легенда продължава своя живот

Последната българска бойна подводница „Слава“ има  шанс да се превърне в музей на подводния флот. Вече седем години тя стои на  пристанището във Варна и чака да бъде решена съдбата ѝ. С течение на времето шансът подводницата да потъне в морето от отпадъци става все по-осезаем. Като спасителен пояс се явява предложението от фондация „Белославско стъкло“,..

публикувано на 29.11.18 в 09:00