3
Дейвид Пикард е изключително атрактивна личност. Симпатичен, висок и слаб, с приятно излъчване, великолепен събеседник - интелигентен и остроумен. Той се е дипломирал в Кеймбридж. В първите години от кариерата си е работил като помощник-мениджър на трупата на Кралската опера Ковънт Гардън; след това три години е бил в администрацията на театър Open Air в Риджънтс парк - единственият професионален театър на открито във Великобритания, който представя спектакли от май до септември. Пикард е имал и трудни моменти - още преди да навърши 30, когато е работил за операта в Кент, съществувала само от 1969 до 1989 година, когато Съветът по изкуствата на Великобритания е спрял държавната субсидия за този малък, но доста успешен оперен театър - решение, генерирало много сериозни протести. След това Дейвид Пикард е работил за два театрални фестивала, а през 1993 е поел мениджмънта на забележителния Оркестър от епохата на Просвещението, който фактически се управлява от всички музиканти в състава. Този оркестър е един от съставите, свързани с оперния фестивал в Глайндборн, тъй че не е чудно, че през 2001 Дейвид Пикард е поканен за директор на прочутия фестивал, основан от богатата аристократична фамилия Кристи и провеждан в нейното имение. От няколко месеца, по-точно от пролетта на 2016 Пикард бе обявен за новия ръководител на Би Би Си Промс, което се оказа изненада, поне за повечето журналисти. На първо място заради факта, че той никога не е работил в рамките на електронна медиа. Но самият той казва, че се е оказвал изненадан не веднъж в своята кариера. Например, ако погледнете заглавията на вестниците от 2001, ще откриете, че статия, коментираща новия директор на Глайндборн е озаглавена „Дейвид Кой?”. Но днес той е вече на 56 и от три десетилетия менажира предимно музикални състави и трупи, като казва, че е подготвен за всякакви видове организации. Относно прехода от Глайндборн към Би Би Си Промс, който изглежда доста труден, Дейвид Пикард каза:
Всъщност това, което беше наистина интересно за мен бяха приликите, а не разликите между двете организации, защото те и двете съществуват вече доста дълго време - Промс, разбира се, много по-дълго от Глайндборн. Глайндборн е на около 80 години, Промс - на около 120 години. И двата фестивала са основани върху фантастично силни артистични принципи. Глайндборн е създаден, за да наложи върху жанра на операта най-високия възможен стандарт. А Промс е създаден, за да предложи великата класическа музика на възможно най-широка публика. Тъй че - това са приликите. Нещо друго, което наистина мисля за важно, е, че и двата фестивала на първо място държат на качеството.
Стори ми се, че този сезон фестивалът отделя по-специално внимание на младите изпълнители и композитори и попитах г-н Пикард дали тази тенденция е повлияна и от Глайндборн?
Може би малко. Имам предвид в смисъл, че едно от нещата, характерни за Глайндборн е че там не само се правят прекрасни спектакли, но там винаги - още от самото основаване на фестивала, са били откривани вълнуващи нови таланти и винаги е имало фантастичен образователен отдел. Когато дойдох да работя за Промс открих и тук великолепен образователен департамент. Не можем да разделим тези неща. Тук, в Англия, отмина времето, когато имахме оркестри, изнасящи концерти и малък образователен отдел някъде отстрани, който да прави някакви неща в училищата. Сега трябва да поставим това точно в центъра на сцената. Тъй че неща като „Последната вечер”, където имахме действително вълнуващ млад, 26-годишен композитор, който написа творба за току-що сформиран младежки ансамбъл, а освен това имахме 16 от най-добрите млади певци... Лично за мен това бе специален момент в тази „Последна вечер”. Можете ли да си представите какво е това за тях? Те се озовават на сцената на „Последната вечер на Промс“, в самото начало на кариерите си и са експонирани за целия свят в зала като Роял Албърт Хол! Тъй че, да - следващото поколение композитори, изпълнители, слушатели и посетители на концерти е абсолютно решаващо и съдбоносно за нашия успех.
Подробности чуйте в интервюто, част от което излъчихме в „Неделен следобед” на 16 октомври, а продължение очаквайте в същото предаване на 23 октомври.
Снимки в галерията: BBC Proms/Chris Christodoulou
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..