Руджеро Леонкавало – син на съдия и внук на известен неаполитански художник, е роден на 23 април 1857 в Неапол. Учи музика в старинната и световноизвестна местна консерватория. Самият той описва началото на живота си така: Започнах да се занимавам с музика в Неапол и когато бях на 8 години постъпих в Консерваторията, а на 16 получих диплом за „маестро“. Професорът ми по композиция беше Серао, а по пиано – Чези. На финалните изпити изпълниха моя кантата. После постъпих в Университета в Болоня във филологическия факултет, за да допълня знанията си. Учих при италианския поет Джозуе Кардучи и на 20 години получих диплома за доктор по литература. След това заминах на артистично турне из Египет, където работеше моят чичо, но внезапната война и окупацията на Египет от англичаните провали плановете ми. Без пукнат грош, преоблечен като арабин, едва успях да избягам от Египет и попаднах в Марсилия. После започнах да се скитам. Давах уроци по музика, свирех в кафенета, пишех песнички за субретки от мюзикхоловете...
По време на тези „митарства“ Леонкавало попада в Париж, където си намира квартира в Монмартър. Очарован от френските романтици, най-вече от Алфред дьо Мюсе, младият композитор създава симфонична поема, вдъхновена от негови стихове и озаглавена „Майската нощ“. Творбата е изпълнена в Париж през април 1887 и е приета много радушно от публиката и критиката. Този успех и средствата, събрани след него, позволяват на Леонкавало и младата му съпруга Берт Рамбо да заминат за Милано, където композиторът иска да се заеме сериозно с жанра на операта. Първият му опит се увенчава с пълен неуспех. Леонкавало не се отказва и продължава да предлага на различни италиански театри своите оперни партитури, които все не стигат до сцената. Но през 1890 в Рим той става свидетел на триумфалния успех на творбата на неговия колега Пиетро Маскани „Селска чест“ – събитие, което променя целия му живот. Леонкавало осъзнава, че интересът на съвременната публика е насочен към реалния живот, изоставя предишните си експерименти, включително замислената оперна трилогия и започва да пише опера в две действия, озаглавена „Палячи“. Сред образците, които го вдъхновяват е и „Кармен“ на Бизе. Така композиторът се приобщава към новото направление в жанра – „веризъм“. В партитурата, чието либрето създава сам, няма пищни сцени, исторически герои или гръмки тиради. Със своята правдивост и драматургична динамичност операта „Палячи“ успява да смекчи дори сърцата на строгите италиански критици, въпреки че отзивите им след първото изпълнение са общо взето сдържани. Но световната премиера на „Палячи“ на 21 май 1892 в Милано, дирижирана от Артуро Тосканини, предизвиква искрен възторг у публиката, останал неизменен до днес. Що се отнася до музикознанието, днес общопризнато е мнението, че ако „Селска чест“ слага началото на направлението „веризъм“ в операта, то „Палячи“ несъмнено е истинският му манифест. След своя шедьовър Леонкавало създава още 19 опери в различни жанрове. „Медичи“ или „Роланд от Берлин“ например, са исторически драми. „Цигани“ по едноименната поема на Пушкин е драматична трагедия. „Мая“ е комична опера, а „Малбрук“, „Кралицата на розите“ и „Първата целувка“ са сред деветте му оперети. Разбира се, не бива да пропускаме веристичните „Бохеми“ и „Дзадза“, но нито една от тях не достига успеха на великолепната партитура на „Палячи“.
В оперната вечер обаче, освен прекрасно изпълнение на знаменития шедьовър с участието на Юси Бьорлинг, Виктория де лос Анжелес, Ленард Уорън и Робърт Мерил, ще предложим на меломаните много рядко изпълняваната опера „Бохеми“ на Руджеро Леонкавало, чието либрето композиторът завършва половин година след премиерата на „Палячи“. Още половин година по-късно Джакомо Пучини, който несъмнено е знаел за плановете на своя колега и приятел, винаги обзет от страстта към съперничество, съобщава на Леонкавало, че също е привлечен от романа на Мюрже „Сцени от живота на бохемите“. Вероятно заклетите оперомани ще си спомнят факта, че първата идея за операта „Манон Леско“ на Пучини е била на Леонкавало и той е автор на първата версия на либретото й. Докато Пучини работи върху „Бохеми“, Леонкавало твърди, че му е предложил завършено либрето и че Пучини е трябвало да го попита, преди да започне да пише музиката. Пучини отговаря, че не е имал представа, че Леонкавало има интерес към сюжета и не вижда проблем да продължи своята работа, като не пречи на неговата. Колкото и да разнищваме днес историята за това как близките приятели Пучини и Леонкавало са се изпокарали до смърт заради „Бохеми“, най-вероятно няма да стигнем до истината. Но невероятният успех на „Бохеми“ от Пучини на премиерата в Торино през 1896, не оставя на Леонкавало кой знае какви възможности за реванш. Премиерата на „Бохеми“ от Леонкавало, състояла се на 6 май 1897 във Венеция е относително успешна, но след това творбата остава завинаги в сянка. „Бохеми“ на Леонкавало е оперна рядкост, за чието съществуване голяма част от публиката дори не подозира, защото великолепната музика на Пучини притежава мощната аура на популярност, отдавна превърнала се в легенда. В една вечер, посветена на Руджеро Леонкавало обаче, със сигурност има място за неговата версия по романа на Мюрже, която несъмнено притежава високи художествени качества.
„Бохеми“ на Леонкавало ще прозвучи цялостно в един от общо трите известни записа на творбата. Той е осъществен в Мюнхен през 1981 година с участието на солисти, хора и оркестъра на Баварското радио под палката на Хайнц Валберг, а сред солистите блести една световноизвестна българка. В ролите участват:
• Мюзета, шивачка – Александрина Милчева
• Мими, цветарка – Лучия Поп
• Марчело, художник – Франко Бонизоли
• Родолфо, поет – Бернд Вайкл
• Шонар, музикант – Алън Титус
• Колин, философ – Раймунд Грумбах
• Гауденцио, собственик на кафене “Момюс” – Фридрих Ленц
• Еуфемия, гладачка – София Лис
• Барбемуш, писател – Александър Малта
• Дюран, портиер – Норберт Орт
• Граф Паоло – Йорн Вилсинг
• Безделникът от първия етаж – Алберт Каснер
Съдържание на операта „Бохеми“
Съдържание на операта „Палячи“
събота, 29 април, от 20 часа
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..