В съботната вечер предлагаме спектакъл на Метрополитън опера – Ню Йорк, предоставен на програма „Христо Ботев“ от Европейския съюз за радио и телевизия. Записът на операта „Тристан и Изолда“ от Рихард Вагнер е от 8 октомври 2016, но бе включен в предложенията на Еврорадио миналата пролет, а най-голям интерес за меломаните представлява диригентът, защото това е втората изява на знаменития сър Саймън Ратл със съставите на Метрополитън опера въобще! Неговият дебют в най-престижния американски оперен театър е бил в края на 2010 с премиера на „Пелеас и Мелизанда“. През есента на 2016 всички в Мет са били повече от щастливи да го видят отново – най-вече оркестърът на театъра. Тогава Ратл е информирал колегите си, че подготвяйки постановката е ползвал бележките, записките, щрихите и темповите обозначения на самия Густав Малер, оставени върху партитурата на „Тристан“. Но не от времето, когато Малер е дирижирал „Тристан и Изолда“ в Метрополитън в края на 1908 година. Партитурата, ползвана от Саймън Ратл е тази, с която Малер е работил над новата постановка на „Тристан“ във Виена през 1903. Ратл я е получил, когато през 2009 година е дирижирал Вагнеровия шедьовър във Виенската държавна опера. В едно интервю диригентът гордо споделя, че прочутата Нина Стемме – изпълнителката на Изолда, дошла при него след една от репетициите и казала: Никога не съм успявала да постигна толкова много цветове и отсенки в тази партия, без да съм покрита от оркестъра. И тогава Ратл си казал: Благодаря, Густав. За музиката на Вагнеровия шедьовър диригентът обикновено използва определението „наркотична“, а за някои фрагменти и „Шуберт на стероиди“.
Освен рядката възможност да чуете Саймън Ратл начело на съставите на Метрополитън опера, този спектакъл предлага звезден състав солисти, начело с двама от водещите Вагнерови певци на съвременната сцена – споменатата вече прекрасна шведка Нина Стемме и австралийския тенор Стюарт Скелтън. И двамата са възнаградени с възторжени овации от нюйоркската публика. Всички знаят, че Нина Стемме е най-знаменитата Изолда днес, с повече от 100 спектакъла на операта, а за Стюарт Скелтън Тристан е поредната много успешна Вагнерова роля, представена за първи път неотдавна в Германия отново под палката на Саймън Ратл. Техни партньори в този спектакъл са прочутият бас Рене Папе в ролята на крал Марке, както и двама руски певци с много успешни кариери в последните години, особено във Вагнеров репертоар: Екатерина Губанова като Брангена и Евгений Никитин – Курвенал. Нийл Купър, Алекс Ричардсън, Дейвид Кроуфорд и Тони Стивънсън се представят по-малките партии, хормайстор е Доналд Палъмбо, концертмайстор – Дейвид Чан.
Един от водещите американски музикални критици – Антъни Томазини, публикува отзив за премиерата на „Тристан“ в Мет на 27 септември 2016 в Ню Йорк Таймс, където на Саймън Ратл е отделено специално внимание: Изпълнението на г-н Ратл на монументалната Вагнерова партитура впечатляващо балансира чистота и богатство, хладнокръвие и интензивност, интелигентност и стремителност... Г-н Ратл придаде необикновена прозрачност на контрапунктичните линии, които непрестанно се преплитат в музиката... При г-н Ратл не можем да говорим за високопарна емоционална страст. По-скоро за проницателност и страстно увлечение...
Съдържание на операта „Тристан и Изолда“
събота, 17 февруари, от 20 часа
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..