„Тристан и Изолда“ в Амстердам – изключително красиво решение на Пиер Ауди

БНР Новини
6
Снимка: Ruth Walz

Първата за 2018 година продукция на Националната опера в Амстердам е била „Тристан и Изолда“ на Рихард Вагнер във версия на прочутия френско-ливански режисьор Пиер Ауди, роден през 1957 година в Бейрут. Постановката е представена за първи път през 2016-а в Париж, след това е била играна и в Римската опера. Кореспондентът на „Неделен следобед“ Милен Венков споделя:
Декорът на Кристоф Хетцер е минималистичен и изчистен: в първо действие сцената е доминирана от останки от големи кораби, във второ – от скелети на китове... Любовната напитка и отровата са представени като два кристала – черен и сребърен (символи на смъртта и любовта). В трето действие черният кристал се разпръсква на множество по-малки камъни, които обсипват сцената. Костюмите, също дело на Хетцер, са семпли и не могат да се впишат в определена епоха или време.
Г-н Венков отбелязва, че „Тристан“ е своеобразен връх в дейността на Пиер Ауди, който в края на този сезон ще напусне Националната опера в Амстердам след 30 години на поста артистичен директор: Една изключително стилна, въздействаща постановка, изпълнена със светлина, силуети, нощ, мистерия, копнеж към недостижимото и пътуване към безкрайността. За изпълнителския състав кореспондентът ни също използва суперлативи. Той е изпитвал удоволствие от всяка фраза, моделирана от Рикарда Мербет в ролята на Изолда. Тристан е бил един от най-прочутите съвременни Вагнерови тенори – американецът Стивън Гулд. Диригентът Марк Албрехт, осъществил според Милен Венков едно невероятно богато на цвят музикално платно, е казал в интервю за „Тристан и Изолда“:
Трудността на операта не се крие в дължината ѝ. След „Тристан“ не се чувствам физически изморен. За мен тя може да продължи и по-дълго. Но душевно съм напълно изтощен. Важно е при такава еуфорична творба да се раздаваш в най-точните моменти и със сигурност не твърде рано.
Ако понятието съвършенство въобще съществува – завършва отзива си Милен Венков, то мисля, че Марк Албрехт и Рикарда Мербет със сигурност се доближиха до него в Любовната смърт на Изолда в един неописуем музикален устрем, перфектен звуков баланс между глас и оркестър, допълнен от поразителната сценична картина на Пиер Ауди, в която зрителят вижда героинята като черен силует и само чува гласа и...

Подробности за събитието можете да научите от звуковия файл.




Снимки в галерията: Ruth Walz



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията
Илюстрация към I действие на „Макбет“ от Джузепе Верди от 1865 г.

"Maкбет", опера в 4 действия от Джузепе Верди

Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..

публикувано на 07.11.25 в 10:19

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

"Цигански барон", оперета в три действия от Йохан Щраус-син

Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..

публикувано на 04.10.25 в 07:50

"Геновева", опера в 4 действия от Роберт Шуман

Музика: Роберт Шуман Лобрето:  Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера:  25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: •  Зигфрид, граф на Брабант – баритон •  Геновева, негова съпруга – сопран •  Голо, приближен на графа – тенор •  Маргарита, придворна – мецосопран •  Хидулфус, епископ на Триер – бас •..

публикувано на 06.06.25 в 13:05

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18