„Ало, ало! Радио София!“ Това са първите думи, които прозвучават в българския ефир в края на 1929 г. Те са произнесени в двора на Военно-инженерната работилница в София от Георги Вълков пред простичко въгленово микрофонче. Вълков е техник с висока квалификация, получил образованието си в Германия. Използвания за излъчването предавател той е сглобил сам от бракувани военни части.
Днес снимка, на която Георги Вълков стои пред такъв микрофон, и реален образец на този микрофон могат да се видят в Музея за история на радиото в сградата на Факултета по журналистика на Софийския университет. Отбиваме се там днес, на 7 май, в Деня на радиото и телевизията. В музея, сред богатата му експозиция, часовете отлитат като мигове. Създадена преди две десетилетия и развивана от дарения през годините с много любов от дългогодишния директор на Златния фонд на БНР Захари Миленков, тя събира под един покрив радиоточки и радиоприемници от различни години, антени, ленти, смесителни пултове, магнетофони, микрофони, включително първия мраморен микрофон на общественото „Родно радио“ от 1930 г., редки звукови и писмени документи, снимки, превеждащи ни през цялото развитие на българското радио. Всеки експонат има своята история, която увлекателно разказват уредниците на музея Захари Миленков и Антоанета Радославова, дългогодишен музикален редактор в „Радио България“ и автор на книгата „Из историята на Радио София“. За прохождането на българското радио Захари Миленков разказва:

Ентусиастите, интелигенцията са тези, които са искали да има българско радио. На върха на тази пирамида е стоял проф. Асен Златаров, който формулира кратко: „Час по-скоро на нас ни трябва родно радио, не да слушаме чуждото“. Още в първия в българската история Закон за радиото от 1927 г. се казва, че радиото е монопол на държавата. Но ако държавата няма възможност сама да го прави, може да го даде на концесия на български граждани. Групата интелектуалци начело с Асен Златаров се възползва от тази възможност.
Ентусиастите правят опитите си в същия онзи двор на Инженерната работилница след работно време. Тъй като работата им е все по-успешна, държавата решава да им помогне и им предоставя пристройка от няколко стаи на ул. „Георги Бенковски“ № 3. Там със своя 50-ватов предавател радиолюбителите, обединени в съюз „Родно радио“, започват да правят програма през ден по два часа, която се хваща в София и няколко села. Георги Вълков усилено работи над създаването на по-силен предавател с идеята да достигнат до жителите на цяла България. Но не му се удава.
Най-накрая Георги Вълков е отстранен, а постройката на по-мощен предавател е възложена на Георги М. Георгиев и още неколцина инженери, между които имало и един турски принц – Мехмед Рефик, – разказва Миленков.
Рефик е син на сестрата на султана. Но през 1908 г. е извършена Младотурската революция и Турция става република. Рефик заминава за Виена, където завършва образованието си и работи като специалист по слаби токове и звукозапис. Пристига в България по покана да работи в областта на звукозаписа, но, привлечен от дейността на радиолюбителите, се включва в създаването на втория по-мощен предавател. След две седмици усилия новият предавател е готов.

Особеност на българското радио е, че то тръгва като обществено, а не като държавно. В писмо до свой приятел Асен Златаров споделя, че е заложил част от имота си, за да осигури пари за радиолампи. Радиолюбителите успяват да изградят предавател с мощност 250-300 вата. Те обаче решават да работят на 120-150 вата, защото ако ползват предавателя на крайна мощност, лампите бързо ще се изразходват и ще се наложи да се купуват нови, припомня Миленков.

За четири години дейността на съюз „Родно радио“ дотолкова се разраства, че му позволяват да се пренесе на втория етаж на голяма сграда на ул. „Московска“ 19, където днес има паметна плоча. Това става месеци преди одържавяването на радиото:
На 19 май 1934 г. в България се извършва преврат. Но той за българското радио има положителна роля. Народното събрание, партиите и вестниците им са премахнати. Единственият орган, който може да използва новата власт, е радиото. Тя е наясно, че радиото трябва да стане държавно. През януари 1935 г. в Държавен вестник е публикуван указ, подписан от цар Борис ІІІ, с който се одържавява материалната база на общественото радио и се създава „Радио София“.
Начело е поставен един безспорен авторитет в средите на интелектуалците – Панайот Тодоров Христов с псевдоним Сирак Скитник. „Той не знаеше какво е това радио, но знаеше какво иска да бъде и го направи“, казва за него Петър Увалиев, друг човек, направил много за българското радио и световната култура изобщо, припомня Захари Миленков. През 1936 г. Сирак Скитник въвежда и предавания на чужди езици на радиото. Така новините от България могат да достигат до чуждите държави на родните им езици.
Снимки: архиви личен архив
Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи –..
Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA завършва още една магистратура в Columbia University, Ivy League в специалността финансиране на проекти в..
Написан на архаичен, образен и пиперлив език, “Северозападен романь” не просто пресъздава действителността в най-западналия български край – с мъртвите села, в които изтлява животът на шепа старци, и с все по-призрачните градове заради липсата на препитание, но всъщност рисува мащабната картина на съвременна България, извън няколкото..
В най-скоро време зрителите ще могат да видят документалния филм „Родопски отражения“, който ще ни поведе на едно вълнуващо пътешествие из загадките и неопитомената красота на Източните Родопи, сред останки от древни цивилизации. Ще ни срещне и с наши съвременници, чиито съдби са здраво преплетени с тази на планината. С великолепните пейзажи,..
За Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ 2018 година премина под знака на различни мероприятия по случай 140 години от своето основаване. Кулминацията на празника е днес, а през изминалата седмица две събития привлякоха вниманието на обществеността. На 5 декември беше валидирана пощенската марка „140 години Национална библиотека..
През 60-те години на миналия век утвърдени личности в изобразителното изкуство пристигат в старопрестолната ни столица, за да се посветят на обучението на първия випуск студенти по артистични специалности в педагогическия институт в града. През 1963 г. на историческия хълм “Света гора”, където в един от тамошните манастири патриарх Евтимий..
Хлябът е изключително важен елемент от българската традиционна култура и всеки един от предметите, който по някакъв начин е свързан с направата на хляб и неговото оформление, за да може той да придобие статут на празничен, обреден хляб, също се радва на голяма почит. Един от тези предмети е просфорният печат, който освещава хляба и му дава..