В новата поредица на музикалната радиоенциклопедия представяме музиканти, които дързостно и с лекота прекосяват границите между т. нар. класическа музика и джаза, етно-музиката или рока. За тях не съществува нито дилемата, нито притеснението да се изявяват и в сферата на интерпретаторското, и в сферата на импровизаторското изкуство. Ще ви срещнем с Фридрих Гулда – един от най-своеобразните и талантливи пианисти на 20-о столетие. Знаменитият австриец има репутацията на изтънчен ексцентрик и голям изпълнител на Моцарт и Бетовен, Бах, Шопен и Шуберт, Дебюси и Равел…
Във време, когато кроусовър програмите са рядкост в реномираните концертни зали, Гулда не се бои да експериментира, свири класика и джаз. „Гулда прилича на Хамлет, който решава накрая да играе в пиеса на Йонеску” – язвително казва един критик. През 1962 г. бомбастично обявява решението си да остави традиционната клавирна музика и изцяло да се отдаде на импровизираната музика. За щастие артистът скоро се завръща към „историческите” стилове, но не се отказва от увлеченията си по джаза и рока. Легендарни са концертите му с велики джаз музиканти като Джо Завинул, Чик Кърия, Хърби Хенкок, Дон Чери, Дизи Гилеспи, Урсула Андерс, гастролите с култовата група Weather Report... Гулда основава Euro-Jazz Orchestra и джаз конкурс във Виена. През 1969 г. открива първия в Европа Международен музикален форум на езерото Осиах в Каринтия, където ежегодно за обмяна на опит, идеи и съвместно музициране се срещат представители на всевъзможни музикални практики.
четвъртък, 7 юни, от 17.30 часа
В гръцката митология Дафнис е син на Хермес и нимфа. Приказно красив овчар, полубрат на Пан, който го е научил да свири изкусно на флейта. Създател е на пастирската поезия и песен. В красивата приказка за Дафнис и Хлое, разказана от гръцкия писател Лонг във ІІ в. сл. Христа, Дафнис и Хлое са захвърлени от родителите си още като бебета. Откърмени са от..
Особен „народ“ са моряците. „Първо, те обитават една уникална територия – морето, и второ, говорят на свой език, който е напълно неразбираем за човека от сушата.“ – пише в книгата си „Sociologia del mare или фрагменти от морския живот“ доц. Иван Евтимов – социолог, но и бивш помощник-капитан далечно плаване. За съжаление, пак според него, антрополозите и..
В българската история сякаш моментите на поражения след възходи са нещо като историческо правило. Нещо като историческо правило са и предателствата, макар че не можем да кажем, че точно ние сме най-стриктните последователи на това да предаваме героите си, Ефиалт – предателят на Леонид при Терпомилите е емблематичен пример. Така или иначе, факт е, че Петър..
Кои са реликвите и артефактите, оставени от първите европейци, които ни водят към дълбините на безпаметното време, властвало по нашите земи? За някои от тях е писано, но в този разговор се спираме на най-важните от тях, колкото и загадъчни и смущаващи да са техните послания. Защото тези послания разкриват последователно непреходното и надграденото в..
Става дума за не дотам свенливия и не дотам деликатния еротичен фолклор на предците ни. Впрочем, както и с всяка друга тема, от значение е кога и с кого говориш за „онези” неща. Мъжката подпийнала компания в селската кръчма или женската, също почерпена, на Бабинден са благодатната среда за размяна на доста пиперливи думи и жестове. За непосредствено..
Макар че времето е едно и също за всички, за някои то излита като миг, за други се точи бавно, за някои е пари, за други – тиранин, враг, съдник и т.н. Колкото и да са различни вижданията и отношението ни към времето, има и основни схващания, които са общи за представителите на една или друга култура. Според учени разпределянето на времето,..
Генерал Владимир Заимов е един от най-популярните български военни, останал в историята с трагичната си съдба. Герой от войните, водени от България през второто десетилетие на ХХ век, впечатлил с храброст и тактически стратегически умения своите колеги военни, както и престолонаследника Борис, чийто живот спасява, отличил се на Дойранския..