В музикалната вечер в сряда, малко по-късно от обичайния час (около 21.25) ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР директно от прочутата лондонска зала Роял Албърт Хол едно от най-вълнуващите и изискани събития в програмата на Променадните концерти тази година – изявата на легендарния британски диригент Джон Елиът Гардинър със създадения от него през 1989 година Революционен и Романтичен оркестър (Orchestre Révolutionnaire et Romantique). Солисти са американската оперна дива Джойс ДиДонато и френският виолист Антоан Тамести.
Програмата е част от серия концерти през последните сезони, посветена на един от любимите композитори на Гардинър – Ектор Берлиоз, по повод предстоящата 150-годишнина от смъртта на великия французин (8 март 1869).
На фестивала през 2017 г. Промс Гардинър и неговият оркестър представиха „Проклятието на Фауст“, през 2016 – „Ромео и Жулиета“, а през 2015 – Фантастичната симфония. Предишни проекти, свързани с този автор, са френската версия на Берлиоз на операта „Вълшебният стрелец“ от Карл Мария фон Вебер, представена от Гардинър през 2011; ораторията „Детството на Христос“ – изпълнение от 2003; запис от 90-те години на ХХ век на наскоро преоткритата „Тържествена меса“ на Берлиоз и много ценна регистрация от 1993 г. на Фантастичната симфония с оригиналната оркестрация и автентични инструменти от 1830 – годината на създаване на творбата.
Концертът на 5 септември ще започне с морски привкус – бляскавата увертюра „Корсар“, създадена от Берлиоз по време на почивка в Ница и ще завърши с четиричастна симфония „Харолд в Италия“ (вдъхновена от поемата „Чайлд Харолд“ на Байрон и престоя на композитора в Италия). Създадена специално за легендарния виртуоз Николо Паганини, соловата партия на виолата ще бъде изпълнена от французина Антоан Тамести. Американската оперна звезда Джойс ДиДонато ще представи две вълнуващи предсмъртни сцени на митични кралици от творчеството на Берлиоз – кантатата „Смъртта на Клеопатра“ и сърцераздирателната финална ария на Дидона от операта „Троянците“, която ще бъде предшествана от една от хитовите страници в тази творба – оркестровото въведение към четвърто действие „Кралски лов и буря“.
Целта на Революционния и Романтичен оркестър е да продължи верността към музикалните стилове от по-ранни епохи, характерна за първия състав на Гардинър – Английските барокови солисти. Въпреки че повечето от тъй наречените "автентични ансамбли" са малки по състав, Революционният и Романтичен оркестър е нетипичен пример – голям ансамбъл, прегърнал „предмодерната естетика“ на XIX век с автентични инструменти от онова време.
В британския оркестър с френско име участват около 80 инструменталисти от 14 националности, които, водени от легендарния Джон Елиът Гардинър, успешно копират звука на концертите от времето на Бетовен, Вебер, Шуман, Лист, Берлиоз. Концертмайсторът Питър Хансън, например, свири на цигулка от 1756 г., изработена в Милано от Джовани Батиста Гуаданини. Цената на инструмента е равна на тази на малък апартамент в Лондон. А първата валдхорна – Аннеке Скот, се радва на оригинален инструмент от 1820 г., направен от френския майстор Марсел Огюст Рау, който струва около 12 хиляди евро.
Музикантите от оркестъра са артисти на свободна практика, въпреки че много от тях свирят с Гардинър от години. Те са отговорни за всичко, свързано с поддържането на техните инструменти, както и за застраховането им по време на пътувания.
Джон Елиът Гардинър неведнъж е споделял, че страстта му към „автентичното свирене“ идва от желанието да се доближи колкото е възможно до композиторите, които цени и обича. „Изпълнителите подхождат към музиката с най-голяма увереност, ако вие установите какъв звук е имал предвид композиторът. Когато го направите, това дава нов живот на музиката“ – казва Гардинър.
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..