През Възраждането предприемчиви български златари изработват накитите в Османската империя, търгуват далеч извън пределите й и, въпреки че водят охолен живот, не забравят главната мисия на своя народ – да извоюва свободата си. Затова и прослойката на еснафите (така някога наричали занаятчиите) участва активно в борбите за българско училище и за църковна независимост като важни стъпки към освобождаването на Отечеството.
Изложба в пловдивския Етнографски музей излага красивите творения на два процъфтяващи занаята по нашите земи – на куюмджиите и дюкмечиите. И докато първите изработвали изделия от злато с ръцете на докоснати от Бога майстори, вторите се трудели над по-евтини предмети от пиринч и мед.
Куюмджиите не са само майстори, но и творци – казва Грозделина Георгиева, куратор на изложбата “Гривни дрънкат под възглаве”. – На златари се е поверявало да изработват накитите, които са от филигран с гранулация, с емайл или със седеф, а църквата им е поръчвала скъпите предмети за своите ритуали. Затова и показваме уникални образци църковна утвар – дискоси, потири с украса от злато и сребро и с филигранен обков.
Освен изящни накити и луксозни изделия за бита, изложбата разкрива и процеса на изработването им чрез работилниците и инструментариума на някогашните майстори, с който дори и днес си служат най-ревностните последователи на занаята. И въпреки че мнозина от тях остават верни на традицията, някои неща все повече замират – като изискващото необикновени умения, но и търпение източване на филигранна нишка.
Занаятите започват да процъфтяват през 80-те години на XVIII век – разказва Грозделина Георгиева. – През 1773 г. султан Мустафа Трети със свой ферман разрешава на поробените народи да се развиват като еснафи и настъпва бум на занаятчийското производство. Всъщност това е разцветът на нашето Възраждане, защото хората започват да пътуват, да трупат богатство, погледът им се отваря и тази заможна прослойка става гръбнака на нашия народ. Тук не говорим за по-ранно време, когато е имало отделни състоятелни хора като чорбаджиите, а за мощна средна класа от занаятчии. Тези майстори със строги правила са работили за империята и пътувайки извън нея, са създавали контакти и търговски връзки. И през Възраждането именно те правят най-ценните неща за българския дух.
Един от най-женствените накити, който задължително трябва да присъства на кръста, след като момата се ожени, е пафтата. Допреди България да изгуби независимостта си, пафти върху своите колани са поставяли войниците, но след покоряването на страната и отпадането на войската накитът се е прехвърлил върху женския кръст. И докато правоъгълните и кръглите модели отдавна са познати по нашите земи, пафтите с листовидна форма идват от Ориента и не случайно се асоциират с очи, които отблъскват лошите помисли.
Изобщо всички женски накити са апотропеи (талисмани, предпазващи от зли духове), добавя Грозделина Георгиева, давайки за пример сребърните прочелници, скриващи очите на булката по време на сватбата, за да не я достигне урочасващ поглед.
Най-пищни са женските накити, защото сватбената традиция повелява момковата страна да подари на невестата пълен комплект бижута и колкото повече са те, в толкова по-заможна къща ще отиде булката – разказва още уредничката. – Едно от най-оригиналните бижута на изложбата е огърлица, оприличавана от посетители на метълска заради съвременния й облик. И наистина показваме модели, които човек трудно би предположил, че са носени преди повече от сто години.
Тази наистина пищна и интересна изложба – разказ за занаята на старите златари, ще продължи до 15 ноември в пловдивския Етнографски музей.
Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи –..
Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA завършва още една магистратура в Columbia University, Ivy League в специалността финансиране на проекти в..
Написан на архаичен, образен и пиперлив език, “Северозападен романь” не просто пресъздава действителността в най-западналия български край – с мъртвите села, в които изтлява животът на шепа старци, и с все по-призрачните градове заради липсата на препитание, но всъщност рисува мащабната картина на съвременна България, извън няколкото..
В най-скоро време зрителите ще могат да видят документалния филм „Родопски отражения“, който ще ни поведе на едно вълнуващо пътешествие из загадките и неопитомената красота на Източните Родопи, сред останки от древни цивилизации. Ще ни срещне и с наши съвременници, чиито съдби са здраво преплетени с тази на планината. С великолепните пейзажи,..
За Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ 2018 година премина под знака на различни мероприятия по случай 140 години от своето основаване. Кулминацията на празника е днес, а през изминалата седмица две събития привлякоха вниманието на обществеността. На 5 декември беше валидирана пощенската марка „140 години Национална библиотека..
През 60-те години на миналия век утвърдени личности в изобразителното изкуство пристигат в старопрестолната ни столица, за да се посветят на обучението на първия випуск студенти по артистични специалности в педагогическия институт в града. През 1963 г. на историческия хълм “Света гора”, където в един от тамошните манастири патриарх Евтимий..
Хлябът е изключително важен елемент от българската традиционна култура и всеки един от предметите, който по някакъв начин е свързан с направата на хляб и неговото оформление, за да може той да придобие статут на празничен, обреден хляб, също се радва на голяма почит. Един от тези предмети е просфорният печат, който освещава хляба и му дава..