Съдържание на:

„Проклятието на Фауст” от Ектор Берлиоз

По І част на „Фауст” от Йохан Гьоте
Либрето:
Ектор Берлиоз и Алмир Гандоние
Световна премиера:
6 декември 1846 г. в Опера комик, Париж

Действащи лица:
• Фауст - тенор
• Мефистофел - баритон
• Маргарита - мецосопран
• Брандер - бас
Хор - селяни, войници, студенти, гномове и силфи, блуждаещи огньове, съседи на Маргарита, демони и осъдени души, серафими и небесни сили


Първа част
Равнина в Унгария.
Фауст е самотен и разочарован от всичко. Дори пролетното пробуждане на природата не го радва. Той чува пеенето и танците на селяните, но няма сили да сподели веселието им. Дочуват се звуци на военен марш. Близо до Фауст минават войници, които бързат към бойното поле, ентусиазирани за победа. И това зрелище го оставя равнодушен.

Втора част
В кабинета на Фауст. Той е угнетен от битието, дори търсенето на мъдростта в книгите не може да го вдъхнови. Решава да свърши с живота си, но когато надига стъкленицата с отрова, отвън се разнася пасхалния химн. Той му напомня за голямата вяра, която е имал в младостта си и го отказва от самоубийството. Изведнъж се появява Мефистофел и иронично коментира „метаморфозата” на Фауст. Предлага му да се отправят на пътешествие, което да разсее тегобите му. Фауст се съгласява.
В кръчмата на Ауербах в Лайпциг. Мефистофел и Фауст пристигат в разгара на веселието. Студентът Брандер пее песен за плъха, чийто приятен и удобен живот в кухнята е завършил трагично. Компанията предлага да изпеят „Амин” за съдбата на плъха. Следва песента на Мефистофел за бълхата, настанила се в дрехите на принца - никой не смее да я размаже, за да не „оскверни” неприкосновеността на господаря. Отвратен от вулгарността на тези песни, Фауст умолява Мефистофел да го отведе веднага от кръчмата.
На брега на Елба. Мефистофел с помощта на пеещи гномове и силфи потапя Фауст в сън, по време на който му се явява като видение една прекрасна жена - това е Маргарита. Фауст се събужда влюбен в красивата непозната и иска да я види в реалността. Двамата с Мефистофел се присъединяват към група войници и студенти и тръгват към града, в който живее Маргарита.

Трета част
В стаята на Маргарита. Фауст и Мефистофел са проникнали тайно в дома й. Красивата девойка пее балада за царя, който винаги остава верен на печално изгубената си любима. Мефистофел призовава танцуващите духове на огъня да омагьосат Маргарита и пред дома й изнася саркастична серенада. Фауст се представя на девойката и тя му признава, че точно него е виждала в мечтите си. Обзети от трепетни копнения двамата запяват любовния си дует. Появява се Мефистофел, който ги предупреждава, че майката на Маргарита всеки миг ще се върне, а и съседите са „загрижени” за репутацията й. Влюбените набързо се сбогуват, Фауст и Мефистофел бягат.

Четвърта част
В стаята на Маргарита. Тя седи сама до прозореца. Прелъстена и изоставена, все още очаква своя любим. Чува песента на войниците и студентите в далечината, която й напомня за нощта, когато за първи път се е срещнала с Фауст. Той обаче не е сред тях, той повече няма да дойде.
Фауст се обръща с молитва към природата, отново е пусто в душата му. Появява се Мефистофел с известието, че Маргарита е дала без да иска прекалено голяма доза сънотворно на майка си, която е довела до смъртта й. Тя е в затвора и в утрешния ден, осъдена, ще се прости с живота. Фауст е в отчаяние и моли Мефистофел да спаси Маргарита. Той е съгласен, но поставя условието да подпише договора, с който предава душата си на дявола. Фауст, без да мисли, слага подписа си. Мефистофел извиква своите вълшебни коне и двамата тръгват на път. Уви, не към спасението на девойката води пътят. Първо срещат хора, които се молят на Св. Маргарита, после пейзажът става фантастично странен и Фауст започва да се безпокои. Мефистофел предлага да спрат, но когато чува звъна на камбаните, възвещаващи началото на смъртната екзекуция, Фауст е извън съмнение накъде са тръгнали. Завалява кървав дъжд, наоколо се валят скелети и накрая конниците достигат целта - портите на Ада. Мефистофел и Фауст пропадат във владенията на мрака. Демоните тържествуват.

Епилог
Хорът пее за ужасите на Преизподнята и блаженството на Рая. Фауст, прокълнат, е изгубил душата си, а Маргарита е опростена по Божията милост.

Още от категорията
Илюстрация към I действие на „Макбет“ от Джузепе Верди от 1865 г.

"Maкбет", опера в 4 действия от Джузепе Верди

Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..

публикувано на 07.11.25 в 10:19

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

"Цигански барон", оперета в три действия от Йохан Щраус-син

Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..

публикувано на 04.10.25 в 07:50

"Геновева", опера в 4 действия от Роберт Шуман

Музика: Роберт Шуман Лобрето:  Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера:  25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: •  Зигфрид, граф на Брабант – баритон •  Геновева, негова съпруга – сопран •  Голо, приближен на графа – тенор •  Маргарита, придворна – мецосопран •  Хидулфус, епископ на Триер – бас •..

публикувано на 06.06.25 в 13:05

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36
Сцена от VI действие на операта „Ернани” от Верди

"Ернани", опера в четири действия от Джузепе Верди

Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция.  Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор)   • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..

публикувано на 21.02.25 в 12:18