В научните среди мобилният телефон вече е придобил достатъчно голяма значимост, в Оксфорд той вече се изучава като "седмата масова медия" и първата персонализирана медия. Това обясни в предаването "Хоризонт до обед" Ния Нейкова, докторант към катедра "Теория и история на културата" в Софийския университет. Тя изследва как начинът на получаване на информация променя нашата култура и какви кодове на поведение създава мобилният телефон.
Нейкова цитира изследване сред английските затворници, което откроява като една от основните липси в битието им невъзможността да ползват мобилен телефон.
Според Ния Нейкова, всеки културен феномен, когато се превърне в норма, започва да създава своите рестрикции и придобива и негативни страни. От нейни интервюта с младежи става ясно, че най-големият проблем за тях е да забравят или загубят своя телефон. "Като го включат, те очакват да наваксат изгубен социален контекст, сякаш са загубили социалната си среда", отбеляза Нейкова. Младежите са основна таргет група на нейното изследване, но то ще включва и наблюдение над нагласите на по-възрастните.