Сделките за вагоните са "кон за кокошка", каза в предаването "Неделя 150" транспортният министър Александър Цветков. Според него, една от сделките има връзка с трагедията от влака София-Кардам. Освен преките виновници за трагедията има и косвени и сред причините за това е скандалната сделка с продажбата на най-новите вагони на БДЖ няколко години по-рано, мотивира се министър Цветков.
"Образувах нова проверка по настояване на близките на загиналите. Те считат, че досегашните проверки не са отразили косвената вина за случая на ръководството на БДЖ и на министерството на транспорта за продажбата на най-новите вагони на БДЖ", каза още Цветков. По думите му, трябва да се търси отговорност - дали наказателна или морална - на ръководството на БДЖ и на транспортното ведомство.
"Става въпрос за поредица от сделки с вагони. Когато се съпоставят параметрите, те стават доста смущаващи. Продаваме на цена около 30 хиляди евро един вагон, а когато трябва да доставяме вагони, плащаме 550 хиляди евро", уточни транспортният министър. За някои от тези доставени вагони е установено, че са произведени през 1974 г., други са със заличени номера, допълни Цветков.
Той разказа още, че по времето на трагедията "София-Кардам" вагоните, които се движат са от 1968-ма година и са изключително амортизирани. През 2005-та най-новите налични вагони на БДЖ, производство 1986-та година, били продадени на т.нар. таен търг, на една единствена фирма-участник. Александър Цветков нарече мотива вагоните да се продадат "нелеп", защото се състоял в едно изречение, че тези вагони "много бързо се амортизирали". Фирмата-купувач "Оптима" преди това ги е наемала. "Не мога да кажа дали са продадени само заради интереса на фирмата, но това че БДЖ остава да оперира с 40-годишен вагонен парк е "изключително тревожно", отбеляза министърът на транспорта.