Цената е естествено да има определящо значение, особено в етап на кризи, но това, че българите предпочитат българското, е свързано и с това, че качеството на българските стоки е по-добро. И второ, защо непременно българските стоки трябва да са по-скъпи?
Това каза в интервю за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Съюз "Произведено в България" Пламен Грозданов. Съюзът представя в четвъртък данни от социологическо проучване за нагласите на потребителите към българските продукти.
Доста грешки се направиха през изминалите години. България е относително малък пазар, в който действат 5 огромни мултинационални компании в областта на търговията на дребно. Две от тях са с по 2 от своите вериги. Между тях има огромна конкуренция. Експанзията им на територията на цялата страна създаде доста проблеми. Но вече духът е изпуснат от бутилката. Единственото сега е да не се позволява картелизиране на този сегмент и трябва строг контрол на дейността.
Грозданов оцени като добра стъпка засилването на контрола по борсите и границите при вноса на плодове и заленчуци. Той разкритикува появилата се закратко идея големите хипермаркети да не работят през почивните дни. Според него държавата не може да се намесва, за да регулира отношенията в бизнеса. Грозданов даде за пример неуспешните опити преди година в преговор с веригите да се замразят цените на някои основни стоки:
Опити да се замразяват цени, както направи един министър преди една година в договорка пак с тези вериги, беше силно критикувано от всички експерти и всички прогнозираха, че нищо няма да излезе от тая работа. Така и стана. Цените отидоха нагоре. Тоест, в такива опити - да се намесваш във взаимоотношенията между стопанските субекти, държавата няма место.
Цялото интервю на Веселина Миланова с Пламен Грозданов можете да чуете от звуковия файл.