Това са вече трайно установени клиентелски  мрежи, които съществуват по места. Те съществуват в една или друга форма в  много страни, в балканския си вариант просто някак си са по-дълбоки. В Гърция  също съществуват под една или друга форма. Натискът от ЕК обаче би трябвало да  се увеличи в посока деполитизация. Вчера вицепремиерът също говори за  деполитизация в прокуратурата и в полицията. Надявам се, че самите полицаи го  желаят. За самите полицаи е далеч по-лесно да имат известна степен на  независимост, да не са политизирани, да не трябва тяхната кариера да зависи от  това те да се ангажират с една или друга политическа партия,  защото в момента над едно ниво в развитието  на един полицейски служител, тоест когато се стигне на ниво началник на районно  управление, а за областен директор – със сигурност, това вече е политическа  кариера. 
Служителите от такъв ранг, дори и да не го искат, започват да бъдат  възприемани като политически обвързани от следващите партии и много кадърни  служители просто не желаят да израстват в кариерата от опасения за името и  кариерата си. 
Даже и за началници на районни управления в известна степен съществува  риск, особено когато те са началници на районни управления в такива части,  примерно на града, където има много голяма търговия с гласове, и там се знае, че  трябва да е верен човек на дадената партия, за да се гарантира купуването на  гласове. 
Администрацията в държавната  администрация на страните в Западна Европа е деполитизирана, сподели Гунев.  Именно тази политизираност крие рискове за разследващите, защото какъвто и  служител да разследват, се сблъскват с трудности, сякаш разследват политик. 
Инспекторатите към вътрешните  ведомства в другите страни са много по-големи. Има нужда и от повече  анализатори и дори отделна дирекция за политики и анализи във ведомството,  допълни Гунев и сподели за политизацията във ведомството: 
Колкото  и да е станало клише това нещо със задкулисието, според мен беше странно, че не  беше ясно кой точно управлява МВР, че самите хора в системата се чудеха "тия  отгоре с кои са точно". Това, което ние установихме в рамките на тези 2-3  месеца, е, че по-скоро ДПС е имало превес в управлението на министерството. Поне  това бяха всички сигнали или вътрешна информация, която излезе. Но мисля, че  хората възприемат ДПС по един по-различен начин от това, което тя е. Тя отдавна  е излязла, особено на местно ниво, от това да бъде етническа партия. Тя вече е  партия, която има обвързване с бизнес и други такива кръгове. В този смисъл  един такъв кръг беше част от управлението на МВР и на държавата. Не знам защо  мислите, че, ако ДПС успява да назначи директора на ДАНС, ще има по-малък успех  в назначенията в МВР. 
Според Гунев е било грешка на ДПС да предложат политическо лице като Делян Пеевски за шеф на ДАНС, от който се очаква да е политически необвързан. Това би било като да се назначи депутат за шеф в полицията, коментира той, но уточни, че все пак в МВР се очаква политическото ръководство да е политически обвързано, да   задава политики и да няма директен контрол върху действията на   полицията. 
В СДВР започна проверка след  оплакването на 20-годишна студентка от  полицейски произвол при обиск на улицата. Ако момичето подаде жалба, Инспекторатът на МВР ще се заеме със случая, каза заместник-министър Гунев: 
Ако жената подаде оплакване и до Инспектората, ще бъде направена и  по-щателна проверка и от страна на министерството. За мен по-големият проблем  е, че такъв род проверки често се възприемат от гражданите като вътрешни, нямат  особено доверие към тези проверки. Това, което трябва да се мисли и се надявам  следващото правителство да го припознае като част от програмата за реформи в  МВР, е изграждането на една независима система, както е в Западна Европа,  където омбудсманът или структура в НС, където работят независими следователи,  бивши прокурори и съдии, те извършват този род проверки и тогава обществото, естествено, има много по-голямо  доверие в една такава проверка и резултатите ѝ.