В Помощно училище „Братя Миладинови“ във Варна се обучават 43-ма ученици до 16-годишна възраст с различна степен на умствена изостаналост. Родители и учители са силно разтревожени от идеята тези училища да бъдат закрити с новия закон за образованието и събират подписка в защита на помощните училища. Аргументите са изпратени до МОН и Комисията по образование.
Директорът на Помощното училище „Братя Миладинови“ във Варна Живка Дойчева разказа: Колегите събираха подписка, с която искат помощното училище да се запази. Родителите и настойниците трябва да имат право на избор къде да си обучават детето. Тези деца, които са с умерена, дълбока, тежка и множество увреждания – смятаме, че мястото им е в помощно училище. Тук те са по-защитени, по-сигурни, по-спокойни. Класовете са от 4 до 6 деца. Искаме да се запази тази утвърдена форма, като ако е възможно помощно училище да има и подготвителни групи. Искаме и в почти всяко помощно училище да бъдат разкрити и паралелки за професионално обучение на тези деца.
Снежана Дукова от парламентарната комисия по образование коментира в интервю за предаването „Нещо повече“: Явно не сме направили добра комуникация с директорите, въпреки че само преди два дни всички директори на помощни училища бяха в НС, където се проведе кръгла маса за същността на преобразуването и сега се изненадвам, че този въпрос отново възникна. Втората голяма манипулация е, че тече процес на затваряне на помощните училища.
По същество помощните училища остават, остава същият състав, защото там големият проблем е кадровият потенциал. Това преобразуване на помощните училища в центрове за личностна подкрепа дава една по-широка основа парите за децата да отиват в училището. Срокът за това преобразуване е 5 години. За този период от време, регионалният екип, който ще съществува за подкрепа на децата и родителите да излезе с анализ след обстойна оценка за образователните потребности на всяко дете и за насочването му в подходяща по вид форма на обучение. Ако това училище след 5 години стане такъв център, се предвижда тези ученици да бъдат обучавани при дълбока необходимост в специални групи, могат да имат индивидуална форма на обучение. Другата ни цел е цялостната ресурсна услуга да бъде при децата.
Дукова беше категорична, че няма конфликт на интереси и лобизъм при промените в Закона за образованието, засягащи частните училища.
Мненията чуйте в звуковия файл.