Разговор на Нина Колева с Цвета Брестничка и проф. Боян Вълчев
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Какви умения формира задачата "преразказ" в изпита за външно оценяване на седмокласниците и защо се чудим, че учениците избират удобната роля на неутралния разказвач по-късно в живота? В студиото на "Хоризонт до обед" по тази тема дискутираха Цвета Брестничка от асоциация "Родители" и проф. Боян Вълчев, преподавател в СУ "Св.Климент Охридски. Проф. Вълчев: Няма методика, няма концепция да се изграждат умения, а не знанията да се преподават лекционно. За съжаление ние не успяхме да направим крачка напред. Това има общо с навлизането на средствата за масова комуникация. Училището е претрупано с много информация за всеки предмет. Това са специални знания, които са слезли от университетското образование. Това само затруднява цялостния учебен процес. Ние превръщаме главите на децата във временни складове за знания. Грамотността е сериозно явление, не е само пълният член в граматиката.
Цвета Брестничка: Голям процент от децата казват:Това няма да ми трябва и няма да го уча. Някои деца се бунтуват. Големият проблем е в целите на образованието: дали да придобият обем от знания или да се научат да работят с информацията. В света, в който живеем, сме залети с информация. Дори у нас, възрастните не е изградено умение да се отнасяме критично към информацията. Повечето учители казват на родителите: Горещо ви препоръчваме децата ви да ходят на курсове. Самият изпит след седми клас - форматът му е направен така, че уж покрива изискванията в училище, но от друга страна има много по-високи изисквания. Детето не може да разчита само на това, което е научило в училище.
Оказва се, че седми клас е един загубен клас за децата в тяхното развитие, единодушно се съгласиха събеседниците.