Това каза зa “Хоризонт” в предаването “12+3“ директорът на 1-во помощно училище Латинка Ковачева по повод решението на парламента помощните училища да бъдат преобразувани в центрове за специална образователна подкрепа:
Това решение буди недоумение. По време на проведените разговори с г-жа Милена Дамянова, с представителите на Министерството на образованието и образователната комисия в Народното събрание ми беше обяснено, че ще ни бъде сменено името, децата ще останат при нас, ние ще ги обучаваме, а те ще бъдат записани в най-близкото учебно заведение, но няма да посещават общообразователното училище. Те обаче ще получават диплома от другото училище. Това не е интеграция. Документът ли е най-важният?
Тя обясни, че децата с умствена изостаналост в различна степен и аутизъм са постъпили в помощното училище с молба от родителя:
Родителят е убеден, че неговото дете не може да се справи в масово училище и не може да бъде интегрирано там. Нашите класове са малки и с децата работят логопеди и психолози.
Промените не са ясни дори и за членовете на синдикат "Образование", заяви Юлиян Петров от КТ "Подкрепа“:
Ние припознахме позицията на учителите и родителите. В тях има страх какво ще се случи, когато помощните училища се закрият и се открият центрове. Помощните училища в България имат нужда от допълнително финансиране за децата със специални образователни потребности и след това да се премине към нова политика и закон. У нас се случва нещо, което го няма никъде по света. Сигурен съм, че и авторите на закона не знаят какво ще се случи.
Тези промени са неясни, недомислени и ретроградни. Няма как да ги приветствам, обясни доц. Орлин Тодоров, който е родител на дете, което учи в помощно училище:
В помощното училище моята дъщеря се чувства много добре. Добре интегрирана е, има приятели и ходи с удоволствие на училище. Средата е добра, защото преподавателите са подготвени и защото то е училище, а не център. За децата хаосът е най-страшното нещо.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.