Двугодишен проект дава работа, сомочувствие и вяра в бъдещето за младежи от аутистичния спектър
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Утре предстои заключителната конференция по проекта "Технологии за включване на деца и младежи с аутизъм в живота на общността и трудовия пазар". На едно място ще се съберат всички обучители, ментори, IT мениджъри, родители - всички гледни точки на участниците в проекта, за да оценят овладените умения и да дадат отговор на въпроса как се случва промяната към околния свят и семейството, защото има начин животът на младежите аутисти да бъде подобрен и те самите да допринесат за обществото.
Ръководител на проекта е Павел Върбанов. В предаването "Хоризонт до обед" той разказа, че през последните две години в офисите на Европейския софтуеър институт са били изградени две работни места, на които младежи с аутизъм са преминали през практическо обучение и адаптация към реална работна среда:
Практическото обучение беше за около година със 7-8 младежи. Всички наши служители се обучиха в работата чрез практиката да работят с младежи с аутизъм. Независимо, че проектът приключва, ние продължаваме да работим с младежи с аутизъм, така че, когато те отидат в една реална фирма, по-лесно да могат да се адаптират към условията, към екипа, към работата.
Катерина Дечева, която е майка на младеж с аутизъм, сподели, че обучението на сина й е било изключително важно, защото той е придобил нови професионални умения:
Работата с компютър е изключително благодатна за хората с аутизъм, тъй като тя е доста добре структурирана и създава усещането, тази най-дребната свършена работа, че човек е направил нещо с ръцете си. Това е изключително важно за хората с аутизъм, защото те имат много ниска самооценка и по този начин придобиват самочувствие и увереност в собствените сили. Това доста силно се видя при моя син.
Майката на друго момче, което е преминало през обучението, сподели, че синът й дълго време не е успявал да си намери работа, въпреки, че има магистърска степен, тъй като е имал проблеми с комуникацията:
Сега в офиса на водеща IT компания, в който работи, е спокоен. Вече е уверен в знанията и уменията си, мотивиран е да усвоява нови неща. Чувства се комфортно и тази тревожност в адаптацията му в социума намалява в значителна степен. Това, което е свързано с работата чрез този проект и е най-важно за нас, еq че смъкна мрачната безперспективност за бъдещето му. Една мисъл, която го тормозеше и подтискаше. Сега той е със самочувствие на работещ млад човек, финансово независим. Това изигра голям терапевтичен ефект.
Зад подбора на младежите, които се включват в проекта, стои Асоциация "Аутизъм". Ани Андонова каза в предаването "Хоризонт до обед", че са искали да включат много повече хора, но не са имали обратна реакция от много от тях:
Беше необходимо както да подготвим младежите, така да подготвим и фирмите с предизвикателството, с което те ще се сблъскат. Не сме правили обучение по принцип за аутизъм, а обучение за конкретния човек, който ще бъде при тях, на ментора, който пряко ще бъде ангажиран с младежа.
Станислава Горостанова е била ментор на Цвети - едно от момичетата, включени в обучението. Тя сподели, че преди проекта не е знаела нищо за аутизма:
Предизвикателствата са в много посоки - по отношение на контакта с човека, попадането му в работна среда, т.е. човек освен, че трябва като поведение да стане част от хората, трябва да си изпълнява и задачите.