Има много позитиви – действително се говори за електронно провеждане на търговете, което води до понижаване на риска от корупция и проявата на субективизъм. Изцяло и категорично са уредени електронният търг, електронният каталог, динамичната система на доставки. Много добри решения има относно електронното досие, т.е. всеки участник в процедурите ще има електронно досие, което е еднакво за всички държави-членки на ЕС. Много добро е решението за електронен сертификат – документ, който доказва личното състояние на участника и неговата съзвучност с техническите изисквания и спецификации на обществената поръчка и с критериите на подбор.
Това е рамков закон, който дава основните принципи, обекти, субекти и процедури, тоест нещата ще бъдат отложени или преместени към правилника за приложение на закона, където цялата динамика на този процес ще бъде детайлно разписана. Призовавам всички да проследят правилника за приложение на закона, защото там ще се дадат подробностите.
Въпреки това БОРКОР вижда нередности в новия Закон за обществените поръчки:
Имаме критики в две основни направления, които на този етап не са съобразени. Според нас недостатъчно нормативно са установени правилата, свързани с реда на планиране на обществените поръчки, което води до излишество при разходване на бюджетни средства или не е ефективно при разходване на бюджетни средства.
Другата ни критика е във връзка с регламента, уреден в член 21, където се казва, че не се смята за разделяне възлагането в рамките на 12 месеца на повече от една поръчка, когато обект е изпълнение на строеж или проектиране и изпълнение на строеж, или когато е с еднакъв или сходен предмет, който не е могъл да бъде известен на възложителя. Това узаконява възможността за неправомерно разделяне на поръчката, което е правно недопустимо. Това разделяне би могло и да доведе до избор на изпълнител без състезателна процедура, което също е една възможност за субективно прилагане на закона.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.