Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Б. Божанов: До две години изградените системи в електронното управление трябва да бъдат свързани помежду си

Божидар Божанов
Снимка: БТА

Идеята на електронното управление е да бъде невидимо – гражданите да не разбират и държавата да не ги занимава със себе си. Такъв пример е, че преди няколко години, когато си закупехме нов автомобил, трябваше да го регистрираме на няколко места. Такова нещо вече не е нужно – данните се прехвърлят автоматично. Не на всички места служителите са разбрали, не всички граждани са го разбрали, но когато това се случи, това е просто едно разкарване по-малко. Това не е нещо, което си заявяваме като електронна услуга, но това е електронното управление. За предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ Божидар Божанов, доскорошен съветник на вицепремиера Румяна Бъчварова по въпросите на електронното управление. Той обобщи, че в последните две години са създадени правилата за това управление и Държавната агенция „Електронно управление“.

Тя преди няколко дни успя да подаде на управляващия орган на европейската програма седем, мисля, проекта, които всъщност ще бъдат основата на електронното управление. Така че вече върши работа макар и все още не съвсем доструктурирана.

Божанов отчете, че са извършени и законодателни промени, а с въвеждането на електронен чип в личните карти ще се облекчи и създаването на електронни услуги:

Най-отличителното и важното, което успяхме да прокараме като законова рамка са два закона - Закон за електронна идентификация и паралелно с него - Закон за българските лични документи. Това, на практика, означава, че ще имаме така наречения чип в личните карти. Т.е. средство, с което държавата да знае с кого си общува по електронен път. Личната карта няма да е единственият възможен носител - на телефони, отделни носители, карти и т.н. Ще се постигне тази масовост, така че да нямаме проблема "кокошката или яйцето" - дали правим електронни услуги, когато хората няма с какво да ги използват, или даваме средства, пък няма електронни услуги. В Естония са видели този проблем и през 2001 година въвеждат електронните лични карти.

Изготвен е и шаблон на техническо задание, което ще облекчи работата на администрациите:

Защото администрацията, когато няма технически хора в нея, тя не може да изрази своето задание по достатъчно добър технически начин, така че съответно изпълнителният да ѝ изгради подходящия софтуер. Съответно, софтуерите, които са изграждани до момента, не си говорят помежду си, т.е. не са интегрирани, не обменят електронни документи. Ние решихме този проблем на администрацията, като им дадохме готово техническо задание, те трябва само да попълнят съответните си нужди на конкретната администрации. Това си мисля, че значително ще помогне при изграждането и надграждането на системи, така че в рамките на две години, всяка система, която е изградена и надградена, вече да бъде реално свързана и реално с по-високо качество.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна