Проектът "Развитие на ефективни програми за ранна диагностика на децата с аутизъм в България чрез прилагане на международни стандартизирани инструменти" на Александровска болница е по програма "Инициативи за обществено здраве" на здравното министерство, като средствата от 128 хиляди евро са осигурени от Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансово механизъм. Проектът предвижда създаване на мрежа от различни специалисти, които да могат на ранен етап да разпознават проявите на аутистични разстройства у децата, каза проф. Надя Полнарева от Александровска болница:
Ранните интервенции имат изключителна превенция за това юношата с аутистично разстройство да няма онези поведения, които са предизвикателни, нежелани, агресивни и които ни плашат.
У нас няма надеждна статистика за броя на засегнатите деца, но и в България тя е близка до европейската - 1 на 100 деца е засегнато от разстройство от аутистичния спектър. Голям проблем у нас е какво се случва с аутистите след 18-годишна възраст, посочва доц. Димитър Терзиев, от клиниката по детска психиатрия "Свети Никола" към Александровска болница.
До 3-годишна възраст на детето вече е започнала проявата на определени дефицити. Вече има напредък в ранната диагностика и сред по-малките - към 18-месечна възраст.
В Пловдив повече от година над 30 деца с аутизъм и техните семейства получават помощ в центъра "И аз мога“, създаден със съдействието на много частни дарители, на институции и на Общината. Младият екип от експерти работи успешно по създадената преди година методология на американския учен доктор Стенли Грийнспан за подобряване на състоянието на децата аутисти и за напредъка им в три основни насоки – физическа регулация, емоционално развитие и интелектуални познания. Терапевтичните методи на д-р Грийнспан популяризира неговият син, ментор на организации по цял свят и обучил много специалисти. Методът "Флортайм" залага на мотивацията на детето. Първото, което трябва да осъзнаят родителите, които водят децата си в центъра, е, че са тук не просто да поиграят за няколко часа, казва Джейк Гринйнспан:
Истинската сила на подхода е да научи детето да мисли само, вместо да разчита на други хора да го учат какво да прави. Повечето подходи преди този, даже други подходи, които са възникнали след нашия, все още се основават върху учене, което се води от възрастния.
В звуковия файл можете да чуете целите репортажи на Гергана Хрисчева и Кремена Данева.