Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Баба Меца, най-мощният парен локомотив в Европа, с две атракционни пътувания за Лазаровден и Цветница

Парен локомотив Баба Меца
Снимка: Ани Петрова, БНР
За първи път Холдинг "Български държавни железници” и Министерство на туризма стартират съвместен продукт за железопътен туризъм. С най-мощния парен локомотив в Европа - Баба Меца, ще има две атракционни пътувания за Лазаровден и Цветница по маршрут от София до Кюстендил и обратно и до Черепишки манастир. 

Билети за атракционните пътувания могат да бъдат закупени от билетните каси на БДЖ в София. Цената на билет за отиване и връщане до Кюстендил със запазено място е 43 лева. Цената за двупосочния билет до Черепишки манастир е 31 лева. Информация за ретро пътуванията може да бъде получена на националния номер на БДЖ за справки: 0700 10 200.

Парният локомотив от серията 46.03 е най-мощният в Европа, а неговата колоосна система по формулата 1-6-2, проектирана от български инженери, е уникална за света. От там идва и името Баба Меца - заради огромните размери и силната тяга. Върху 150 тонното тяло се упражнява 90 тона спирачна сила, разказва Ангел Алексиев, който работи в Локомотивното депо от 1989 година като локомотивен машинист:  Снимка

Той е произведен единствено и само за България. Те са 20 локомотива по поръчка на нашите железници за возене на тежки влакове в тежки участъци. Локомотивът основно е возел тежки влакове. Возил е въглищни вагони от Перник до София и обратно през Владя. Там наклонът е много голям и изисква голяма сила.

Локомотивът е построен през 1931 година в Полша. На него в продължение на три години като огняр работи и поетът Никола Вапцаров.

Атракционните пътувания с ретро влаковете на БДЖ съществуват повече от 15 години на българския пазар, а продуктът е насочен към по-платежоспособните туристи. За съжаление те са провеждат със слаба и неравномерна интензивност.

Даниела Стоева от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти разказва:

България има изключително гъста железопътна мрежа, която позволява реално погледнато да правим почти всякакви маршрути с влак. Това, което най-често правим, е за София, Търново, Казанлък,  Пловдив, Стара Загора, теснолинейката за Рилски манастир. Това е една стандартна туристическа обиколка.  Снимка

В цял свят пътуването с ретро локомотиви и вагони е сред най-скъпите преживявания, защото изисква огромен енергиен и трудов ресурс, а поддръжката на старите състави е трудна работа. Броят на атракционните пътувания с влак са много малко на брой и страната ни губи възможности да печели от този продукт. Само три български туроператора и един британски правят пътувания с ретроподвижния състав на БДЖ.

В звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Мила Младенова.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна