Билети за атракционните пътувания могат да бъдат закупени от билетните каси на БДЖ в София. Цената на билет за отиване и връщане до Кюстендил със запазено място е 43 лева. Цената за двупосочния билет до Черепишки манастир е 31 лева. Информация за ретро пътуванията може да бъде получена на националния номер на БДЖ за справки: 0700 10 200.
Парният локомотив от серията 46.03 е най-мощният в Европа, а неговата колоосна система по формулата 1-6-2, проектирана от български инженери, е уникална за света. От там идва и името Баба Меца - заради огромните размери и силната тяга. Върху 150 тонното тяло се упражнява 90 тона спирачна сила, разказва Ангел Алексиев, който работи в Локомотивното депо от 1989 година като локомотивен машинист:
Той е произведен единствено и само за България. Те са 20 локомотива по поръчка на нашите железници за возене на тежки влакове в тежки участъци. Локомотивът основно е возел тежки влакове. Возил е въглищни вагони от Перник до София и обратно през Владя. Там наклонът е много голям и изисква голяма сила.
Локомотивът е построен през 1931 година в Полша. На него в продължение на три години като огняр работи и поетът Никола Вапцаров.
Атракционните пътувания с ретро влаковете на БДЖ съществуват повече от 15 години на българския пазар, а продуктът е насочен към по-платежоспособните туристи. За съжаление те са провеждат със слаба и неравномерна интензивност.
Даниела Стоева от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти разказва:
България има изключително гъста железопътна мрежа, която позволява реално погледнато да правим почти всякакви маршрути с влак. Това, което най-често правим, е за София, Търново, Казанлък, Пловдив, Стара Загора, теснолинейката за Рилски манастир. Това е една стандартна туристическа обиколка.
В звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Мила Младенова.