Интервю на Валерия Николова с Йоана Христова и Калоян Паргов
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Дългоочакваната изключително важна програма за управление на качеството на атмосферния въздух на София е в дневния ред на предстоящата сесия на Столичния общински съвет. Програмата е с обхват до 2020 година, като по тази точка доклад пред общинските съветници ще представи заместник-кметът по екологията на столицата Йоана Христова.
Мерките, залегнали в документа, вече бяха одобрени от транспортната комисия в Столична община. Те бяха подготвени от експерти от Общината, които адаптираха постъпилите предложения след обществено обсъждане.
Йоана Христова, която определя подобряването на качеството на атмосферния въздух като основен приоритет в работата си, представи набелязаните мерки в фира на "Хоризонт", отбелязвайки, че много от тях вече се изпълняват:
Мерките, които сме предвидили в рамките на тази програма, са фокусирани върху няколко групи източници на фини прахови частици. В първата група са емитери, свързани с транспорт и транспортна инфраструктура. Втората група емитери са свързани с емисиите на фини прахови частици от битовото горене, а третата група мерки касаят ограничаване на емисиите фини прахови частици от организирани и неорганизирани източници. Разбира се, имаме група мерки, които касаят набавянето на информация, която да позволи на Столична община да взима правилни управленски решения.
Заместник-кметът посочи, че е предвидено въвеждане на т. нар. "еколейбълинг" - система за обозначаване на автомобилите според екосъобразността на двигателите, а транспортът остава една от основните цели на програмата за повишаване на качеството на въздуха, тъй като е и главен замърсител:
Като част от мерките, които са заложени за ограничаване на емисиите на фини прахови частици в транспорта, е ние да продължаваме с мерките, които са били прилагани до момента, а именно - подновяване на превозните средства на публичния градски транспорт с такива, които щадят околната среда, включване и на повече електрически автобуси. Следващата седмица също така ще имаме и новите електробуси, които бяха обявени.
Междувременно продължават мерките, които касаят подобряване на пътната инфраструктура, тъй като, знаете, че при нарушена настилка на асфалта прахът, който се вдига, е много повече, така че ремонтните дейности продължават да текат.
Разбира се предвидени са и мерки, които са част от един комплексен механизъм, който също така касае ранно предизвестяване на населението, когато има предвидени завишени нива на фините прахови частици, така че да можем да преценим дали да ограничаваме движението в града, дали да въвеждаме мерки за безплатен градски транспорт.
Йоана Христова каза още, че продължава и подмяната на горивните инсталации на общинските сгради в София, като са предвидени и мерки по отношение на битовото отопление и за домакинствата.
Сега качеството на въздуха в София е несравнимо по-добро от преди 6-7 години, изтъкна още заместник-кметът и добави:
Така че аз вярвам, че всички мерки, които планово изпълняваме, ще доведат до този ефект, който ние търсим - привеждане на емисиите фини прахови частици в допустимите норми.
Калоян Паргов от БСП, който също се включи в разговора, коментира, че се надява новият пакет от мерки да бъде по-резултатен от програмата от 2011 година:
Има програма от 2011 година, насочена единствено върху инфраструктурата - подобряване на настилките, кръстовища на две нива, за което, разбира се, са харчени не малко средства с оглед облекчаване на трафика. Не е обърнато внимание на други детайли, които сега чуваме от госпожа заместник кметицата, които се надявам вече от тук нататък столична община да може да изпълни, за да може доказано да намаляват тези нива предвид това, че и гражданите се самоорганизираха и вече има сайт, в който по всяко време може да видиш в кои части на София на какво ниво е замърсеността на въздуха.
В момента го погледнах, всичко е зелено, което ме успокои, но дали така ще бъде утре и в други ден, особено в пиковите часове - предстои да видим онлайн на тази карта (която двама изобретателиq с това изобретение предоставиха на всички столичани да могат да следят как ще се изпълняват мерките от Столична община.)
Но големият въпрос е - виждате диапазона 2011-та -2017-та - имаме такава програма и накрая се оказа, че след шест, седем години при наличие на такава програма са похарчени толкова пари - милиони, пет пъти са нивата над нормата.
Очевидно е, че нещо не е както трябва и затова това, което ще поискаме на сесията на общинския съвет е ежегодно или два пъти в годината на сесия на общинския съвет да се представя доклад за напредъка (по отношение на качеството на въздуха в София.)
Разбира се, че транспортът е основният проблем, отбеляза още Паргов, добавяйки:
Което означава, че Центърът за градска мобилност и Транспортна комисия трябва да помислят за това как да ограничим достъпа на автомобили в центъра.
Интервютата с Йоана Христова и Калоян Паргов може да чуете от звуковия файл.