В Община Плевен са регистрирани 35 читалища, държавната субсидия, която беше разпределена преди дни, е 768 хиляди лева. Всяко читалище получи по-равно, въпреки амбицията тази година да има справедливост и парите да се дават за наистина реална дейност.
Специална комисия огледа общинската собственост на читалищата и при някои са открити драстични нарушения - предоставяне на собствеността под наем в нарушение на закона, което ощетява общинския бюджет, защото правила няма. Част от читалищата отчитат нереална дейност за сметка на тези, които наистина работят като читалища.
От звуковия файл можете да разберете защо се случва така и докога ще се пилеят държавни средства, това попита кореспондентът на БНР Латинка Светозарова председателя на едно от най-старите читалища у нас „Съгласие 1869 година“ – Ивайло Атанасов.
От Министерството на Културата отговориха писмено:
Съгласно Закона за народните читалища /ЗНЧ/ един от основните приходоизточници на народните читалища е субсидията, която те получават от държавния и общинския бюджети.
Държавната субсидия е на базата на обща субсидирана численост за съответната община, в която е разчетен и стандарт за издръжка на 1 субсидирана бройка. Средствата се предоставят на читалищата чрез общинските бюджети. Самото разпределяне се осъществява съгласно изискванията на ЗНЧ – чрез сформиране на специална комисия, в която участват представители на всички читалища в съответната община, които са вписани и в публичния регистър на народните читалища. Контролът по използването на средствата се осъществява от страна на съответната община.
Сградният фонд на читалищата е предимно общинска собственост, която е предоставена съгласно ЗНЧ и Закона за общинската собственост на съответното читалище. В ЗНЧ ясно е написано за какви цели тя може да се използва и за какви е забранено. Същото е упоменато и в ЗОС. Контролът отново по места се осъществява от страна на съответната община.
Важно е да се има предвид, че читалищата са самоуправляващи се юридически лица и имат собствени органи на управление и самоконтрол. Това предразполага и ненамеса в тяхната дейност от страна на изпълнителната власт, която съблюдава да се прилага законодателството, както и съдейства на читалищата за подпомагане на дейността им, за нейното разгръщане и обновяване на базата им.
Съгласно Закона за народните читалища министърът на културата има следните правомощия:
Чл. 4б. (Нов - ДВ, бр. 42 от 2009 г.) Министърът на културата съдейства за развитието на читалищното дело, подпомага и подкрепя народните читалища, като:
1. предоставя методическа помощ по тяхната дейност;
2. анализира състоянието и дейността им с помощта на областните и общинските администрации;
3. обявява публично проектите от международните дарителски програми;
4. създава публичен регистър с база данни на хартиен и електронен носител на регистрираните читалища и читалищни сдружения;
5. може да възлага на читалищните сдружения изпълнението на държавни задачи, свързани с читалищното дело, като ги подкрепя финансово.