Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стефан Лазаров: Наредбата за приобщаващото образование намалява административната тежест за учителите

Снимка: БГНЕС
Новата наредба за приобщаващото образование, по която в момента тече обсъждане, намалява административната тежест за учителите, каза в предаването "Преди всички" Стефан Лазаров от Националната мрежа за децата:

Основният недостатък в предишната наредба беше огромната административно-бумащна тежест, което падаше върху учителите. Сега изчисленията показват, че тя е намалена до 10 пъти, като се дава по-голяма свобода на самото училище как да сформира тези екипи, които са подкрепа на самите ученици и как да функционират вътрешно и как да разпределят ролите си.Преди се правеше екип за подкрепа, който беше различен за всеки ученик, сега се дава възможност един и същи екип да работи с повече от един ученик, като този целият процес се води от координатор. Преди това беше координиращ екип, в момента е един човек координатор, като това също е малко спорен въпрос, защото в някои училища няма един-единствен учител или директор, или помощник директор, който да поеме тази роля и за някои места може би ще е по-добре това да е координиращ екип.

Лазаров коментира идеята за скрининг тестове за 3-годишните деца, които измерват в каква степен те имат обучителни трудности:

В момента тези скрининг тестове няма от какво да се притесняват напълно родителите. Тяхната идея не е да раздели децата на умни и по-малко умни, тяхната идея е във възможно най-ранен етап да се разкрие ако детето има определен вид затруднения, която след това може да му повлияе на начина на учене. Например ако детето е далтонист, то трябва по определен начин да учи отсега. Единственият проблем е в думата "тест". Думата плаши родителите, те си мислят, че нещо много сложно и страшно ще се случи с техните деца.

Стефан Лазаров посочи и какви са недостатъците този път:

Остават още някои не съвсем разрешени въпроси като в малките населени места това е особено актуален проблем, там има по-малко ученици, самото училище не може да си позволи да разполага с психолог, който работи само със съответното училище. Процедурата по наемането на тези психолози все още е малко неясна, т.е. за училището остават някои въпросителни как това може да се случи по най-добрия начин.

Както казах приобщаващото образование е за всички, но за момента основно има отделени средства, чисто финансови, за деца, които имат определени специални потребности. В наредбата се говори също така за деца в риск и за деца с дарби. Няма отделени финанси за допълнителна работа с тези деца и за заплащане на специалистите, които работят с тях.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени