Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как ще променят живота ни автономните автомобили

Снимка: БГНЕС

Все по-често в световен мащаб се говори за автономните автомобили и за възможностите, които те ще разкрият, а като последствие от тяхното въвеждане очакванията са да се стигне до намаляване на броя на жертвите на катастрофи, повишаване на производителността на труда и повишаване на екологичността на транспорта.

Автономни автомобили бяха част от пилотен проект по време на първите месеци на Естонското председателство, когато из столицата Талин се движеха автономни автобуси на градския транспорт и превозваха пътници от летището до центъра на града. Във Великобритания наскоро също се проведоха първите за страната пътни тестове за автономни и свързани автомобили. 

Повечето автомобилни гиганти се канят да пуснат на пътя коли без шофьори около 2021 година. Петър Станчев, който работи в университет в Мичиган, където се проучва поведението на автономни автомобили, е оптимист, че страната ни не изостава с мерките за въвеждането им.

Законодателството произлиза от етичните проблеми и от, примерно, как да бъде застрахован такъв автомобил? Гугъл миналата година поискаха лиценз за застраховател. Разтълкуваха го, че те един ден може би ще се насочат да застраховат такъв тип автомобили...

Засега и за вносителите на автомобили не е интересно да насочат бизнеса си към автономните коли. Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили сведетелства, че България е доста далеч от употреба на коли, които дори и в малка степен да са автономни.


В България мисля, че все още сме много далече от умните автомобили. Тепърва трябва да се преборим малко с екоавтомобилите – не само електрически, а и хибридни, които да вкараме в България. Умните автомобили в момента се опитват да ги наложат в Западна Европа...

Според урбаниста и преподавател в УАСГ Ангел Буров умните коли дават шанс за спирането на обезлюдяването на районите в България, но новият модел може да срещне и сериозни противници и няма да бъде въведена бързо.
Промените трудно биха могли да станат толкова бързо поради простия факт, че има един консерватизъм, който гарантира поетапното и постепенно променяне на начините на придвижване на средствата за това и така нататък. Предшествениците на идеята за автономно придвижване, предисторията е свързана с едни услуги, които се появяват в Щатите някъде 60-те, 70-те години – хора заявяват нуждата си от пътуване от предния ден, а една диспечерка събира информацията в тетрадка и разпределя в дискусия с шофьорите най-оптималните маршрути, така че да бъдат обслужени съответни хора, които живеят разпръснато. Тази идея доста години се радва и на успехи, и на провали. Има много по-сериозно развитие в Европа в края на 90-те години и началото на новото хилядолетие, предимно в селски райони, но междувременно се появиха такива услуги и в градовете. Някои от тях са свързани примерно с пътуване до летището...

Буров е категоричен, че умните коли ще променят начина, по който използваме обществените пространства.

Репортажа на Добромир Видев можете да чуете от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени