Според прокуратурата в периода от май – септември 2015 година Николай Ненчев е скрил в каса в кабинета си действащ договор за ремонт на руските изтребители с фирмата производител – "РСК МиГ" и започнал преговори с Полша. Резултатът, се твърди в обвинителния акт – в риск е била поставена летателна годност на българските военновъздушни сили и безопасността на пилотите ни.
В показанията си пред Софийския градски съд президентът Румен Радев оцени действията на бившия министър на отбраната като "катастрофа", от която "авиацията ни е изпаднала в пълен колабс".
Обратна е тезата на Ненчев и на част от свидетелите дотук – хора от екипа му – решението за преговори с Полша е било продължение на политиката на НАТО за диверсификация от Русия, формирана на срещата на държавните глави на страните-членки от НАТО в Уелс през 2014 година. Призоваването на президента Плевнелиев беше по искане на прокуратурата, но и защитата на Ненчев заяви, че намира този разпит за много важен:
Той е бил ръководител на нашата делегация, като държавен глава, на срещата в Уелс на 3 и 4 юли 2014 година, когато именно се вземат тези решения.
В продължение на час Росен Плевнелиев припомни събития от международния и българския си календар през 2014 и 2015 година. Пред съда Плевнелиев намери политическо обяснение на избора да бъде предпочетена Полша пред Русия, като се върна към анексията на Крим, последвалия форум на НАТО в Уелс и посланията оттам да се действа отговорно, заедно и като се търси разграничение от руското въоръжение. Там е било договорено да има и повече пари за отбрана и съвместимост с натовските стандарти. В Уелс е била дадена за пример Полша, която успяла да надгради своите МиГ-29 със собствени сили. Това именно и държавният глава по това време е разказал на министъра на отбраната Николай Ненчев, а после свикал Консултативен съвет за национална сигурност, малко преди инкриминирания по делото период, където пък всички политически сили, без БСП и "Атака", се обединили около необходимостта от повече пари за отбрана плюс деверсификация.
От разпита на държавния глава става ясно, че, според него, действията на министър Николай Ненчев по това време, за това кой да ремонтира МиГ-29, е било и в синхрон с държавната политика.
Аз не съм запознат с конкретиката какви са тези договори, какви са условията в тях, съвместимостта е принцип, а не договор, посока, а не конкретика в детайл, на туй отгоре съвместимостта е начало на нещо. Да, ние зададохме посоката за съвместимост, но същевременно преди това е имало съществуващи договори. Те би следвало да продължат да се изпълняват, а същевременно да се настрои машината към новите обстоятелства.
Повече по темата чуйте от звуковия файл.