Относно промените в Закона за вероизповеданията би могло да се помисли в две посоки, едната от които - създаване на режим на прозрачност на чуждестранните финансови средства, предоставяни на дадено вероизповедание. Това може да стане чрез въвеждане на регистър на даренията за различните вероизповедания, до който да има достъп Дирекция по вероизповеданията. Това е разумното решение и не е редно подобна разпоредба да се отнася само до конкретно вероизповедание, посочи Цеков:
"Държавата не може да си позволява да дава оценка: "Това вероизповедание е добро, това е лошо." Единственият критерий за такава оценка, произтичащ и от Конституцията и от международните актове, е дали дадено вероизповедание нарушава националната сигурност, заплашва териториалната цялост или обществения ред и правото на хората. А дали ни харесва, или не ни харесва, е въпрос, който е ирелевантен."
Подобен регистър на даренията би позволил когато има съмнения, подозрения, сигнали от български или партньорски служби, че някои от тези средства и източниците им са подозрителни, това вече да бъде проверено по надлежния ред от компетентните държавни органи, аргументира се Цеков.
Втората посока на промяна може да се изразява в конкретизация за забраната за използването на религията за предизборни цели, като това е придружено със санкции, включително прекратяване и заличаване на юридическата регистрация на съответното вероизповедание, поясни още Борислав Цеков.
Абсолютната забрана за получаване на средства от чужбина не е добър вариант, защото страната ни много лесно ще бъде осъдена от Съда в Страсбург и ще трябва бързо да промени подобна законодателна разпоредба. Другите страни, изправени пред подобни проблеми, избират подхода да осветят тези финансови потоци, отбеляза юристът.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.