Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
По нашите пътища вероятността да загинем е два пъти и половина по-голяма, отколкото средно в Европейския съюз. Това каза Богдан Милчев, експерт от Института за пътна безопасност и бивш шеф на КАТ.
"Сгрешена е философията на модела на управление на пътната безопасност. В момента общата отговорност за пътната безопасност е размита между десет министерства, областни управители, потребителите на пътя", твърди Милчев:
"Моделът на управление на споделената отговорност - така грешно разбран от държавните експерти: когато отговорността е споделена, никой не я носи и всеки прехвърля отговорността на другия, ни поставя в ситуация, в която ние, потребителите на пътната система, които се движим по пътя, взимаме правосъдието в собствените си ръце. Тази агресия избухва тогава, когато на пътя е налице липса на държава. Ние всички всеки ден виждаме, че на пътя има двоен стандарт."
Необходим е експертен орган, пряко подчинен на Министерския съвет, който да носи общата отговорност за пътната безопасност - българското правителство не иска да отвори тази тема и да я коментира експертно, подчерта експертът. На 10 октомври в Интер експо център предстои международен форум с участието на експерти от Швеция, Германия и Швейцария, на който ще бъдат представени добри практики за пътна безопасност, съобщи Милчев.
Всеки ден водим битка със собствената си държава, смята Богдан Милчев. Повече от десет години министерства системно бездействат и не спазват Закона за движение по пътищата, подчерта той:
"Ние сме в ситуация, в която няколко министри - министърът на вътрешните работи, министърът на образованието, министърът на транспорта, системно, повече от 10 години, не спазват Закона за движение по пътищата. Законът ги задължава да издадат едни наредби, с които да се анализират произшествията с деца, наредба, която трябва да анализира произшествията с младите водачи. Законът ги задължава да издават доклади за състоянието на пътната безопасност, които да се внасят в Министерския съвет ежегодно и на базата на тези доклади министър-председателят, респективно Министерски съвет, да управлява цялата система на пътната безопасност ефективно. /.../ Когато собственият ти министър не спазва закона, как ще искаме пътният полицай да го спазва."
Институтът за пътна безопасност е изготвил Пътна карта за развитието на пътната безопасност в България 2018-2020 година.