Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Казусът с преустройството на столичната улица "Иван Вазов"

Снимка: Уикипедия

Според д-р Ирина Мутафчийска – председател на Съюза на урбанистите в България общественото обсъждане за преустройството на столичната улица „Иван Вазов“ е било полезно:

„Има неяснота, че „Иван Вазов“ не е единствената улица, която е предвидена да бъде решена по този начин и онова намерение, което Столична община заяви да превърне София в град за хората, това просто е първият случай, в който се прилага реално тази стратегия. От една страна опасенията на хората, т.е. има такъв риск и той е напълно реален, което означава, че, когато провеждаме политиката, трябва да си даваме сметка за рисковете, които предизвиква едно и ли друго нещо и да вземем мерки за тяхното преодоляване или намаляването на този риск. Другото, което се получи, беше, че имаше добри идеи затова как реално зоната „синя“, към момента, да подобри своето функциониране – с удълженото време, защото всъщност не спира напливът към центъра, в момента, в който свърши работното време. Така че има смисъл „зелената“ и „синята“ зони да бъдат преосмислени, но това става чрез наблюдения на употребата на това пространство“.

По отношение на паркоместата, тя каза, че не само с прилагането на стратегията за София, но и с новите разпоредби за размера на паркомястото, всъщност паркоместата се намаляват.

„Това е нормативен документ, който вече е приет. В конкретния случай с "Иван Вазов" с евентуалното неудобство да не можеш да паркираш пред къщи във всеки един ден, не смятам, че е чак такова неудобство“.

Предложените варианти за преустройство ѝ са три. Основният спор обаче е колко да са местата за паркиране, какво да е пространството за пешеходци и има ли място за засаждане на дървета в участъка между "Иван Шишман" и "Васил Левски". На първото обсъждане част от живеещите в района се възпротивиха остро на предложението да се увеличи пешеходната зона за сметка на паркираните коли. Сред притесненията на хората е и това, че повече разхождащи се по малката улица и временните обекти ще увеличат значително шума, особено вечер.

Единият вариант е улицата да се възстанови във вида си отпреди ремонта, извършван от "Софийска вода", който предвижда местата за паркиране отдясно на движението да се запазят, както и паркинг до Министерството на младежта и спорта. При всички случаи обаче паркоместата ще намалеят от 37 на 22. Ако бъде одобрен този проект, ще се засадят само 3 нови дървета.

Другият вариант предвижда вместо паркинг при Министерството на спорта да има пешеходно пространство и зеленина. Според проекта пътното платно на места се присъединява към тротоара, засаждат се дървета и се поставят пейки, както и временни обекти, така че да се образува своеобразен "остров" и улицата да стане с леки завои. При този вариант местата за паркиране ще са 13, а новозасадените дървета - 12.

Като трети е вариантът, при който се предвижда 16 места за паркиране в дясната страна на уличното платно, без паркинг до спортното министерство. Мястото се превръща в пешеходно пространство със зеленина. Предвидено е засаждане на 8 нови дървета.

От звуковия файл можете да подробностите по темата от анкета на Добромир Видев и интервю на Валерия Николова с Ирина Мутафчийска. 


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени