„Този театър започна преди година с пътната карта, определена в Петербург от министър Петкова и "Газпром". Преди месец започна първо действие – няма желаещи, следва второ действие. Беше ясно, че не на трети етап всичко ще си дойде на мястото, квотите ще бъдат разпределени и че ще се реши да се стартира изграждането на участъка Провадия – Зайчар (в Сърбия). Участват "Газпром експорт", "Булгаргаз" на входа от Турция и една дъщерна компания, регистрирана в Швейцария, която е под юрисдикцията на "Газпром". Няма външни играчи“, каза Начев.
Според експерта сметките за възвръщаемостта от газопровода не излизат. За да се измести фокуса, енергийният министър Теменужка Петкова говори за годишни печалби от 300 милиона, но разходната част остава скрита, посочи той.
„Тъжно е това решение, защото ще имаме един-единствен участник по трасето. Капацитетът на газопровода е резервиран за 20 години, но на годишна база, но в едни години е напълно резервиран. Това е трик за избягване на санкции от Европейската комисия“, смята Васко Начев.
Пред „Хоризонт“ той коментира и темата с приетия Закон за горивата, чието влизане в сила беше отложено чрез неприемане на наредбата за прилагането му. За отлагането причина стана недоволството на малки търговци на горива спрямо наложените в закона изисквания за банкови гаранции, които, според тях, обслужват господстващото положение на пазара на компании като „Лукойл“.
„Когато се говори за горива, какво е в основата – това е спорът между един от големите дистрибутори, „Инса“ на Кирил Домусчиев, и „Лукойл“ на Валентин Златев. Тъй като „Инса“ започна собствен внос на сериозни количества, това не се харесваше на "Лукойл" и оттам тръгна цялата разправия. Всички тези неща за стопиране на „сивия“ внос и изсветляване на сектора са второстепенни реплики и са по-скоро за отклоняване на вниманието“, заяви Васко Начев.
„Хубаво е, че отпадна банковата гаранция от 20 000 лева за регистрация на бензиностанция и изискването на капитал от 1,5 милиона за търговците на пропан-бутан, които са истински непосилни“, допълни той и изтъкна, че последното е било залегнало в текстовете, защото „Инса“ няма акцизни складове.
„Твърде много шум се вдигна и няма да се стигне до изкривени решения, които да повлияят негативно на пазара. Той е достатъчно изкривен. Виждаме злоупотреба с господстващото положение от "Лукойл" като най-голям дистрибутор и налагане на правила по-малките играчи да нямат полезен ход и да купуват от голямата рафинерия. Затова трябва по друг начин да изглеждат правилата“, смята Васко Начев.
Цялото интервю с него чуйте от прикачения файл.