Социалистическите символи могат с успех да се използват като туристически продукт. На чужденци, особено от Запада, им е интересно да научат за живота, бита, интересите на хората от времето на социализма. Паметникът на Бузлуджа също е обект, за който чужденците са загрижени. Мавзолеят като ммузей, ако не беше разрушен, с успех би привличал посетители.
Това сподели пред Радио София Валери Гюров, архитект, съосновател на музея „Червения апартамент“, както и на платформата SOCMUS.
„Червеният апартамент“ е музей, в който е показан битът на средностатистическо семейство от социализма - с неговите обичайни вещи, обзавеждане, храни. Предизвиква особен интерес сред гости от чужбина, най-вече от Германия, Англия САЩ, Израел.
Разглеждат обстановката, научават някои факти, като например чакането за цветен телевизор или кола. Едва около 5% от посещенията се правят от българи.
Гюров твърди, че музеят не е резултат от носталгия. Идеята възникнала със сдружението, което преви безплатните турове в София, сред които и обиколка, посветена на соц.-символите в града.
Наистина, през онези 45 години е имало чисто пропагандно изкуство, но със сигурност и имало и супер талантливи автори, които не бива да „оставяме в чекмеджето“, допълни още Валери Гюров. Талантът винаги може да се изяви, независимо от времето или режима.
„Не се грижим подобаващо за голяма част от архитектурното наследство, то се руши. Това е грешка. Това наследство право България привлекателна като дестинация за културен туризъм“, подчерта още архитектът.
Чуйте разговора на Антония Каменичка с арх. Валери Гюров.