Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изкуството да учим

Как в света на съвременните технологии се формират знания и ценности

Литература, математика, физика, химия – това са само част от предметите, които традиционно учим в училище. Във все по-сложната мрежа от технологии и взаимовръзки на съвременния свят обаче сякаш е необходим нов предмет. Нужно е да учим как да учим – и то не само в класната стая, а и много след нея.

В един своеобразен "час по учене" ви кани и предаването "Гласът на времето" по програма "Христо Ботев", където съдържателен разговор за изкуството да учим обедини интересни събеседници с отношение по темата.  

"Технологиите са навсякъде около нас и около учениците. Говорим си за умен часовник, за умен телефон, но мисля, че най-важното е да ги използваме умно ние самите", изтъкна Василена Панчарова от платформата "Уча.се". Заедно с нея в дискусията се включиха Борис Илиев, учител по български език и литература в Националната природо-математическа гимназия, и Рая Цветкова от сдружението "Бъдещето сега".

"Ученето е преди всичко общуване. Ако човек отвори един старогръцки речник, ще види, че там "преподавам" и "възпитавам" се изразява с един глагол –  παιδεύω. Това означава, че още от древни времена хората са схващали ученето като процес едновременно на придобиване на знания и на формиране на личност", посочи Борис Илиев.

Рая Цветкова също подчерта ролята на общуването в образованието: "Трябва да даваме повече възможности за разговор и за задаване на въпроси. Много често самият факт, че някой ни е дал пространство да размишляваме по някоя тема, ни помага да научим повече за себе си, за темата и за ценностите си."

И тримата участници в разговора коментираха важната функция на образователния процес, свързана с формирането на ценности. "Много полезни са точно хуманитарните науки, които да ни ориентират в това какво е добро и какво е лошо, къде стоим ние в дадена ситуация, какви решения вземаме. Предмет като литературата, в който много често се разглеждат и анализират житейски ситуации, било то и в художествен контекст, помагат на младия човек да се ориентира", напомни Василена Панчарова.

Борис Илиев пък постави специален акцент върху един полезен урок, който като че ли понякога забравяме: "Познанието не се получава, когато всичко идва при теб и става като теб, а когато ти се отвориш към света или към много чужди светове и извършиш усилие да отидеш до тях. Едно уточнение – никой не е казал, че това е лесно. Но децата преди всичко трябва да се научат, че качествените, истински стойностните неща в света не стават лесно".

В крайна сметка чувството на удоволствие от ученето е  наградата за всеки, който се изправи срещу трудностите и ги преодолее. "Тази радост, това щастие да можеш да разбереш. Да можеш да се впуснеш в един друг свят и да можеш да разбереш какво ти казва някой през епохи, през езици, с различни похвати", описа усещането Рая Цветкова.

Подходящо развитие на темата – от изкуството да учим към ученето в сферата на изкуството – предлага втората част от предаването. Маргарита Доровска, директор на Музея на хумора и сатирата в Габрово и директор на центъра "Кристо и Жан-Клод", разказа за новата инициатива "Училище за куратори". Виктор Янков, експерт с богат опит в организирането и промотирането на мащабни културни събития, част от екипа на Фондация "Пловдив 2019", пък представя академията за мениджъри в областта на културата "Cultart".

Всичко това, както и още – чуйте в звуковите файлове.



Снимка – БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна