Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Корейското чудо халю" – как Южна Корея стана толкова популярна?

Божидар Александров и Цветелина Борисова
Снимка: БНР

Книгата "Корейското чудо халю" – как Южна Корея стана толкова популярна?" е изследване на Цветелина Борисова, насочено към успеха на южнокорейската културна вълна.

Авторката, която гостува в "Нашият ден", е завършила катедра "Кореистика" към Софийския университет, като интересът ѝ към "корейското чудо" се заражда още през 2010 година.

Халю е понятие, което се отнася до целенасоченото разпростиране на южнокорейското културно влияние в световен мащаб. Явлението е продукт на политическа стратегия за популяризиране на страната, като чрез прилагане на "мека сила" корейците целят да станат по-харесвани и приобщавани към световния пазар. 

По думите на Борисова халю стартира през 1988 година в най-близките на Корея страни – Китай, Хонконг, Тайван – с износ на харесвани сериали и игрални филми. В един момент правителството усеща, че това е много благодатна ниша и започва стратегически да финансира културния сектор.

Борисова споделя, че, изследвайки халю, неминуемо прави паралел между България и Южна Корея. И двете страни се отварят към света в края на 80-те години на ХХ век – тежък и дълъг процес на адаптиране към съвремието. Към днешна дата Южна Корея е видимо много по-развита от България. Според Борисова това се дължи основно на приемствеността в политиката и целенасоченото надграждане на всяко едно постижение.

Това, което отличава Южна Корея от другите малки страни, сдобиващи се със спорадична популярност, е фактът, че корейската среда предлага още много възможности извън културните продукти. Южна Корея привлича с големия си бизнеспотенциал и с изгодните си образователни програми, разказва Борисова.

Разбира се, като всяка друга страна, Южна Корея предлага и някои предизвикателства. Република Корея е близка по териториален мащаб с България, но същевременно там живеят около 60 млн. души. Това води до свръхконкуренция във всички обществени сектори и води до силен стрес от най-ранна възраст.

Книгата "Корейското чудо халю" – как Южна Корея стана толкова популярна?" може да бъде намерена във всички големи книжарници у нас.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна