Настоящата година е най-успешната в историята на българския туризъм, но резултатите не бива да ни успокояват, а да ни мотивират да се развиваме и да постигаме още повече.
Подемът в сектора е осезаем и това се дължи на много фактори. След ковид пандемията на хората им се пътува. Ръстът е забележим и при входящия, и при изходящия туризъм, както и вътре в страната.
Това коментира пред БНР-Радио София Константин Занков, Института за анализи и оценка в туризма, предприемач и консултант в туризма.
Според специалиста, сред факторите, които са допринесли да положителната тенденция са про активният бизнес, по-съвременните форми на реклама, включително и ролята на социалните мрежи, немалкото открити линии на нискобюджетни авиокомпании и други.
"Туризмът е имиджът на всяка една дестинация. Приходите са и за общини и региони, и за съпътстващи бизнеси. Вече се организират много културни и музикални събития и фестивали, някои хотели предлагат СПА пакети целогодишно."
Занков припомни различните форми на туризъм, даде примери от други страни и подчерта, че трябва да се работи за целогодишно използване на базата за туристи.
"Някои предприемачи у нас още работят на принципа "Ден година храни". Не се мисли стратегически и за кадрите, и за удължаване на сезона край морето, например. Остава неизползван потенциал – например паркове и заведения по Черноморието могат да бъдат отворени и след август-септември. Може по-често да се прилага публично-частното партньорство. В сектора трябва да има по-голяма сигурност - например да не се променя ДДС в последния момент."
По думите на Занков, през зимния сезон можем да очакваме над 3 милиона туристи. Ако има ръст в цените по хотелите, той не надвишава 10%.
"Надяваме се на хубав сняг, но през зимата можем да привличаме не само скиори и сноубордисти", коментира още експертът.
Чуйте разговора на Невена Николова.