Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На практика ставаме в пъти по-неефективни, затова искаме среща с министър Красимира Стоянова, за да си изясним въпросите.
Това сподели в интервю пред БНР Петър Бунев, председател на синдиката в железниците.
"Досега нямаме покана от министъра, нормално е. Ще изчакаме седмица и ако нямаме, ще отидем без покана. Но няма да влизаме в министерството и отвън да говорим, протест", заяви той.
Бунев разкри как БДЖ ще мине в частни ръце и по-точно- части от БДЖ. Това те го разбрали от доклад за удължаване на срока - БДЖ да бъде национален превозвач още година, тъй като не се е провела процедурата.
"Според доклада ще разделят железницата на лотове, които ще са 3. Вадят се две основни линии, по които влаковете могат да изкарват пари – София - Пловдив - Бургас и София - Горна Оряховица - Варна и всички останали. Няма равнопоставеност и няма основание да бъде направено по този начин", обясни Бунев.
И призна, че подозира даването на печелившите линии на частен превозвач:
"По тези линии влаковете имат рентабилност 50% и могат да я повишат след ремонти на трасето, а субсидията ще се дава на влак на километър, а не на пътник. И когато даваш рентабилните линии на частен оператор, а оставяш на БДЖ онези с 35-37% рентабилност, няма как да излезе сметката".
И допълни, че който спечели конкурса за лотове, до 15 дни трябвало да заяви какво ще купи или какво ще вземе под наем като подвижен състав. Който спечели, ще вземе локомотиви и вагоните от БДЖ. И той ще вози, "а ние знаем, че досега предлагаме лоша услуга, защото е стар подвижният състав, на 40 години".
"Ако разделим между трима оператори влаковете, жп транспортът ще стане още по-неефективен. След като е платено за пазарна оценка на БДЖ, докладвано е на ЕК и преимуществено, ако иска да дойде някой да вземе цялата система, те казват - ще правим лотове", предупреди синдикалистът.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.