От полунощ на 1-ви януари България и Гърция ще имат само държавна граница, но не и проверки на хора и автомобили. Това най-силно ще се усети на ГКПП "Кулата", където трафикът е най-натоварен.
Какви са предизвикателствата за инфраструктурата и сигурността, къде ще се извършва вътрешният контрол по преценка и анализ на риска и готови ли сме за тях?
Това коментира пред БНР Николай Шушков, който през 2007 година, когато България стана член на ЕС, беше началник на митница "Кулата", а в служебните правителства допреди година беше областен управител и заместник-регионален министър. В историческата му ретроспекция откриваме два интересни факта - че граничният пункт "Кулата" е на 101 години, а ползите от пълноправното ни членство в Шенген са не само за България, но и за Гърция.
Предстои да видим позитивите от присъединяването ни към Шенген и да ги остойностим, каза Шушков и добави:
"Аз съм оптимист, е този начин на придвижване между България, Гърция, Румъния и други страни от ЕС ще помогне много на нашата икономика. ... Ще се появи и конкуренция, тъй като много превозвачи биха имали по-лесен достъп до нашия пазар. Може да се очакват спекулации или дъмпинг от превозвачи от трети страни, защото сега, тръгвайки от Германия, до София няма кой да го спре и да го провери, условно казано. Нашите органи трябва да вземат сериозни мерки".
Слабото ни място е инфраструктурата, подчерта Николай Шушков:
"Нашите пътища, особено в Северна България, не са пригодени за поемането на този голям поток от пътни превозни средства".
Репортаж на Кети Тренчева в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.