Интервю на Валерия Николова с Величка Таседжикова в предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Наложителни са промени в образователната ни система, в учебното съдържание, както и в принципите на оценяване на учениците.
Това заяви пред БНР Величка Таседжикова, секретар на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и директор на 70-о Основно училище в София.
Тя приветства идеята на просветния министър Красимир Вълчев за отпадане на националното външно оценяване след 10-и клас. И подчерта, че отдавна настояват за това.
По думите ѝ тези изпити не са свързани конкретно със завършването на първи гимназиален етап:
"Дали тези изпити ще бъдат положени и издържани - не е гаранция, че ще бъде получен съответният документ за завършен първи гимназиален етап".
В предаването "Хоризонт до обед" Таседжикова обясни, че тези изпити имат значение главно за системата на образованието:
"Те би трябвало да имат един вид изследователска стойност по отношение на учебните програми, на знанията и уменията, които са формирани или не у учениците, и да бъдат сигнал за по-нататъшни промени".
Смисълът на изпитите в 10-и и 4-и клас много се отдалечи от първоначалния замисъл, категорична е директорката на столично училище. Според нея в днешно време тези изпити само стресират децата и системата като цяло. Времето показа, че те са излишни, изказа мнението си тя.
Според нея отмяната на тези изпити е необходимо действие.
"Би било редно времето, което се отделя за тези изпити, да бъде насочено към реална учебна работа по всички предмети. Съсредоточаването само около български език и литература и математика не е полезно нито за учениците, нито за обществото ни като цяло. Това е нелогично и вредно".
По отношение на изпитите след 7-и клас Таседжикова смята, че е отдавна време за интегративни изпити по предметите. Нужна е и сериозна промяна в изпита по БЕЛ, изказа мнението си тя.
По думите ѝ достатъчно дълбоки и мащабни реформи няма да има. Но това не означава, че трябва да спрем да мислим и работим в тази посока, уточни Величка Таседжикова.
"Всяка реформа трябва да бъде научно обоснована, да бъдат проучени нейните основания, възможности и перспективи. Твърде много реформи бързо и на парче направихме в последните години. Променят се неща от днес за утре без сериозен и задълбочен анализ. Надявам се, че сега това няма да бъде допуснато. Надявам се, че ще бъдат чути специалистите, професионалистите, а не отделни групи на обществото, които често защитават частни интереси или на определени гилдии".
Величка Таседжикова се опасява и от това, че една задължителна матура по математика след 12-и клас ще стимулира частните уроци, ако не става дума за цялостна реформа на учебното съдържание.
По думите ѝ вторият изпит трябва да бъде организиран около специализацията на учениците в последната гимназиална степен. Не трябва да се съсредоточаваме толкова тясно върху БЕЛ и математика, категорична е тя.
Интервю на Валерия Николова с Боян Захариев в предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Относно матурата по математика след 12-и клас Боян Захариев, директор дирекция "Образование" в "Отворено общество", изказа мнението си:
"Важно е за какво се ползват определени изпити. Те могат да се ползват за няколко неща. Едното е ако са необходими на някого напред във времето - подобен изпит е важен за работодатели или за кандидатстване за висше образование. Не мисля, че в момента има голямо търсене в тази посока. Другото, заради което се въвеждат изпити, е относително рано да се разбере, че има проблем и да може да се помогне. Последно - обичайно такива изпити, въпреки че са накрая или много напред, както тези в 10-и клас, където също е късно да се направи каквото и да било, може да решите да ги ползвате, за да подадете сигнал отрано на учениците и родителите и те още от 4-и клас например да положат повече усилия".
По думите му обаче и сега с матурата по БЕЛ има много ученици или цели училища, които не се явяват или не могат да я издържат. Според него по същия начин ще стане и с математиката.
Захариев смята, че голямата част от проблема е структурен и е заложен в системата.
"Налага се да се премисли много. Всички изпити могат да се ползват от образователната система, за да информира политиките. Приоритет трябва да са децата, това, което те ще научат, и времето, което трябва да отделят. Изпитите, които са били досега, трябва да се подобрят в много отношения", коментира още Боян Захариев.
Интервютата на Валерия Николова с Величка Таседжикова и Боян Захариев в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковите файлове.