Има антидрон системи, обсъждани в последните 2-3 години и не се предприеха действия летищата да бъдат оборудвани, подчерта експертът.
В момента на пазара има доста добри системи, които могат да предпазят основните международни летища, категоричен е той.
"Ако оборудваме летищата с такива системи, ще свалим до минимум шанса такъв дрон да влезе и да стои толкова време в зоната на летището. (…) Въпросът е с каква цел е провокацията. Да не са успели да го проследят добре. Има и военни, самата цивилна полиция – биха могли да се постараят да се намери нарушителят. Със сигурност не е един човек", коментира Иванджиков случая с дрона, който се оказа във въздушното пространство на столичното летище.
РВД са успели доста професионално да си свършат работата и да предупредят самолетите, изтъкна специалистът и описа рисковете:
"Удар с такъв дрон, на такава височина, с такава скорост може да предизвика катастрофа, каквато видяхме между хеликоптери а самолета в Щатите. Или да влезе в двигател, да гръмне двигател."
Тодор Иванджиков вижда в казуса с дрона на Летище София възможност да се доразвият регулациите и да се ускори въвеждането на антидрон системи на основните летища у нас.
От няколко години се работи по изграждането на система за управление на трафика на дронове, поясни в предаването "Преди всички" Троян Петров от РВД.
Информационната система ще позволява на операторите на дронове да имат достъп до данни за структурата на въздушното пространство, за трафика на дронове и на пилотираната авиация.
"За да имат ясна картина къде оперират и да оперират безопасно. (...) Системата е предвидена да работи на територията на цялата страна. С идеята срещу минимална такса всички оператори на дронове да ползват тази услуга. Всеки през приложението на телефона си може да се регистрира."
Регулациите за дроновете ще станат по-строги, прогнозира той.
Двете мнения чуйте в звуковия файл.