На 6 март в София се открива ретроспективна изложба с най-значимите творби на анонимния артистичен колектив "Герила Гърлс" (Guerrilla Girls). Изложбата носи заглавието "Изкуството да си непослушна" и до осми юни ще може за бъде видяна в Националната галерия "Квадрат 500". В рамките на събитието, на 7 март, две от основателките на групата, известни с псевдонимите Фрида Кало и Кете Колвиц, ще изнесат на живо публична лекция-пърформънс.
Изложбата "Изкуството да си непослушна" проследява 40-годишната история на "Герила Гърлс" – от създаването им през 80-те години на ХХ в. в Ню Йорк до днешните им интервенции, лекции и пърформанси, които отправят критика към неравенството в изкуството, културата и обществото.
Гостуващите произведения са част от постоянните колекции на най-значимите музеи в света (МоМА, Тейт Модърн, центъра "Жорж Помпиду"), но в "Квадрат 500" ще бъде изложено и чисто ново произведение, създадено специално за нас и вдъхновено от българския контекст.
Рая Раева и Росена Иванова от Българския фонд за жените гостуват в "Какво се случва" за да представят изложбата на "Герила Гълрс", но и за да ни разкажат за това колко авторки има в българските музейни колекции.
А междувременно една гостуваща изложба от съседна Румъния се заиграва със същите теми. До 9-и март в галерия "Пунта" на Женския пазар можете да разгледате изложбата "Перфектното токче" на артистичния колектив "Бюро за мелодраматични изследвания". Тя е част от проекта "Комунизъм на високи токчета", в който 9 жени се опитват да постигнат равенство помежду си, като всяка обуе обувки с такава височина, че да се окажат всички с еднакъв ръст. Ирина Георге, една от основателките на Бюрото, представя в "Какво се случва" организацията си.
Възможно ли е равенство в изкуството, кой трябва да задава рамките и защо толкова много жени избират ролята на куратора – коментират Рая Раева и Росена Иванова във втората част на разговора.