Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нужни са 2 млрд. лв. годишно в продължение на 10 години, за да имаме хубави пътища

Инж. Ясен Ишев: Стига фирмите да дават комисионни и после няма пари за асфалт

| Интервю
Ясен Ишев
Снимка: БТА
Чуй новината! Чуй новината:

По 2 млрд. лв. годишно са необходими за подобряване на пътната мрежа в продължение на 10 години, за да имаме хубави и качествени пътища. За тази година са определени 1,2 млрд. лв., а само за обследване за необходими 35 млрд. лв., каза инж. Ясен Ишев, председател на Научно-техническия съюз по транспорта и специалист по пътно строителство-неправилните транспортни политики, в интервю пред БНР.

В предаването "Преди всички" той коментира проблема с пътната безопасност, разбитите пътища, участъците с концентрация на ПТП-та и причините за смъртта на 12-годишната Сияна.  

"Кой определя бюджета за ремонт и строителство на нови пътища? Министерство на финансите! АПИ е недофинансирана от години и има средства неизразходвани, изразходвани нецелесъобразно и затова си има органи да контролират", каза инж. Ишев.

И посочи, че от години в Националния институт по транспорта провеждат кръгли маси и основна тема е Пътната безопасност, че е национален проблем на България:

"Защото загиват хора. Това, че съд, прокуратура, МВР, НС не работи го виждаме, но не загиват хора, а по пътищата загиват.
Статистиката показва, че 75% от ПТП-ата са по вина на водачите и в случая при
Телиш най-голяма вина има водачът, като катастрофите при Своге, Струма и всички, предимно водачът".

Според него проблемът е и в корупцията за парите и изразходване нецелесъобразно.

"Държавата да вземе мерки, да се вкарат в релси средствата, стига фирмите да дават комисионни и после няма пари за асфалт. И като се направи проверка на пътната конструкция виждаме, че 10% и повече ги няма", настоява инж. Ишев.

Той е категоричен, че определените за тази година – 1,2 млрд. лв., не стигат да се ремонтират и реконструират само участъците с концентрация на катастрофи:

"А има задължения от предишни години, от предишни ръководства. Какво да правят АПИ ,чудят се къде да огреят и не всичко се определя от тях. Има политици и кръгове над тях. Защо отсечката Видин - Монтана се работи толкова бавно? Защото няма средства!"

Инж. Ишев сподели, че също е бил на мястото на катастрофата, където ТИР уби Сияна:

"Има проблеми в самия път, има проблеми в настилката, но мнението ми е, че водачът има най-голяма вина. Докато бях там нито една кола не спази ограничението, посочено от знака, за скорост. 9000 автомобила на ден минават от там. Има неравност по настилката, кърпежи с различна смес. Сигурно е планиран за ремонт на настилката. Пътят се претоварва от трафика, за съжаление се е случило най-лошото".

Той посочи, че първо трябва да се направи одит по пътна безопасност с одитори, които разбират от пътища, на пътната мрежа. И за участъците с концентрация на ПТП не е достатъчен само знак с черна точка

"Там трябва да се подобри геометрията на пътя, видимости, има участъци, но няма програма. Всяка година 5, 6, 10 да бъдат оправяни.

"Дайте си програмата за предвидените участъци да бъдат обезопасени", поиска инж. Ишев.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна