Скоростта е основната причина за смъртта по пътищата. Важно е да убедим човек, че трябва да се самоконтролира. Контролът не може да замени самоконтрола, заяви бившият шеф на Пътна полиция в ГДНП и експерт Алекси Кесяков в интервю пред БНР.
"Говорим за страха от глобите, а не за това, че може да пострадаме като участник в движението - да счупим ръка, крак, гръбнак. Когато участваме забравяме, че имаме тяло и мислим, че само душа се движи някъде", каза той в предаването "12+3".
Мнението му за публикуваните клипове на движещи се с 200 км/ч автомобили е, че скоростта е основният убиец на пътищата и "там има толерантност":
"30 км/ч е граничната скорост, при която човек се уврежда, при удар на 10 пешеходци – 9 оцеляват един умира. Този зад волана първо трябва да пази себе си от катастрофа, да не пострада пътникът до него, да не блъсне друг пешеходец. Защото след катастрофата животът е ужасен. Включително и на този, който е виновен", предупреди бившият шеф на КАТ, видял ужасно много трагедии на пътя.
Алекси Кесяков се съгласи с мнението на Бойко Борисов, че тол системата ще дисциплинира шофьорите по пътищата и допълни, че по принцип всеки контрол дисциплинира:
"Когато се въвеждат мерки като "средна скорост" и други, реагираме като защитаваме нарушителите. Трябва да си даваме сметка, че скоростта е показател, който убива хората. 100% умират от удар, голяма кинетична енергия - колкото по-силно караш, по-силно се удряш и е по-фатално".
Той посъветва СДВР да възстановят уволнените 5 – 6 служители, който са ходили по училища и са обяснявали на децата за безопасността на движението по пътищата.
"По всяка вероятност са ги уволнили и са закрили тази дейност. Според мен тези хора, с децата и училищата в този обем, както бяха по мое време, не съществуват. А това започва от началото на живота на всеки. Често говорим за поведението на хората, за кандидат-шофьорите, за младите шофьори, какво да се предприеме. Така изпускаме, че от раждането, до 18 години, при детето се формира манталитет, дисциплина. Той влиза в курса за шофьори с едно възпитание и манталитет и излиза със същите, но с книжка. И виждаме клипове – да карат с до 200 км/ч! Ами те са готови смъртници! Ние не можем да изключим семейството като регулатор да обучи детето как да спазва правилата, да се движи безопасно като пешеходец. Като знаете, че някой употребява алкохол, спрете го, защото съболезнованията после не помагат", коментира на базата на опита си Алекси Кесяков.
Според него проблем е и липсата на знания и кадровия въпрос, а контролът е всеобщ проблем и не само за движението по пътищата. Другият проблем са шофьорите, които сядат зад волана след потреба на алкохол и наркотични вещества:
"Шофьорите с алкохол и наркотици, участниците в движението по пътищата, са част от голямата общност и ние на пътищата ги ловим. Но битката трябва да се води навсякъде в обществото. Ние психолозите сме ги изоставили, взимаме му книжката и колата при нарушение, изтича срокът на наказанието и той идва и си ги взима. Но той е същият! Самоконтролът не може да бъде заменен с контрол. Проблемът е свързан и с огромното невежество на хората, защото те не припознават правилата на движение и процесите, за да се пазим. За този живот, при тези рискове, човек трябва да е подготвен и да внимава".
За липсата на кадри и експерти той съобщи, че в момента специалистите по пътно дело почти ги няма.
"В УАСГ тази година ще завършат 5 човека. При такава атака срещу пътното строителство е ясно защо не искат. По мое време имаше специалисти по организация на движението във всяка община.
В София имаше 6 – 7 души", допълни Кесяков.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.