Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Потребителите имат право да защитят нарушените си права

За рисковете от онлайн пазаруването и правата на потребителите

Следете дали цените не са нереално ниски и за сайтове-двойници на оригиналните

Снимка: pixabay

За рисковете от онлайн пазаруването и как да се предпазим от тях, предупредиха от Комисията за защита на потребителите.

Експертите припомнят, че законодателството еднакво добре защитава потребителя, независимо дали стоката е закупена от физически или от онлайн магазин и обясниха за някои по-малко познати, но съществени подробности, част от потребителските права.

Най-напред потребителите трябва да знаят, че имат право да защитят нарушените си права, независимо дали са пазарували "на промоция", с отстъпки или на редовна цена, и второто правило - винаги да се отнасят със съмнение към нереално ниските цени, предупреждават експертите. 

Само един от примерите са маркови или други стоки в пъти по-евтини, когато са с намаление и още по-фрапиращия вариант на сайтове-двойници на оригиналните, посочи Христо Трендафилов от Комисията за защита на потребителите.

И още, гаранцията а стоките, които са закупени онлайн започва да тече от датата на доставката, въпреки че законовата гаранция при покупка от физически магазин е две години. Това каза Игнат Арсенов - директор на дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите. 

Той посочи, че ако през този двегодишен период възникне дефект, потребителят може да поиска от търговеца да ремонтира стоката, да я замени или да възстанови платената сума. А гаранционният срок е разделен на два периода.

Търговецът е длъжен да приеме рекламацията във всеки свой обект, независимо къде е закупена стоката, а потребителят да изисква непременно тя да бъде заведена документално, с копие за себе си от документа

Необходимо е да се пазят и всички касови бележки и документи от доставката, съветват още експертите. Ако в гаранционният период, вината за проблема е на търговеца, за негова сметка са куриерските разходи, разходите по отстраняването на дефекта, демонтажа и отново монтажа на ремонтираната стока, обясни Игнат Арсенов.


Още по темата слушайте в репортажа на Наталия Ганчовска за "Закуска на тревата".


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна