"Кметът Терзиев трябва веднага да започне преговори със синдикатите за следващата година. София не може да си позволи отново да изпадне в същата ситуация".
Това заяви пред БНР Иван Таков, председател на постоянната Комисия по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет, председател на местната коалиция "БСП за България", след като приключи кризата с градския транспорт в столицата.
Той посочи, че само преките загуби от липсата на наземен транспорт за шестте дни, в които столицата беше блокирана от недоволството на работещите в системата, възлизат на 4 млн. лв.
Правителството осигурява 15 милиона лева допълнително към субсидията за градския транспорт на София. Тези средства ще се добавят към необходимите 30 милиона за увеличението на заплатите в сектора - с 300 лева от първи април, обясни още Таков.
"Не мога да разбера защо дебатът продължава да се върти около едни 15 милиона. Парите в системата на транспорта са стотици милиони.
Тези 15 милиона помогнаха да се реши проблема с по-малко средства от бюджета на Столичната община. Те не са целеви, не отиват директно в дружествата. Стават част от икономическата рамка, в която Столична община разплаща своите ангажименти.
Когато икономическата рамка бъде гласувана от Общинския съвет и в случай, че няма обжалване на това решение, то влиза в сила и тогава може да се работи по нея".
Иван Таков обясни, че сега не е моментът да се говори за диференцирано повишаване на възнагражденията, защото това ще генерира допълнително социално напрежение.
"Няма разделение в момента между шофьор, контрольор в градския транспорт и механик. Всички ще получат по 300 лева. Такова беше искането на синдикатите, с което ние се съобразихме. Преговорите трябваше отдавна да са приключили, за да има диференцирано заплащане.
По моя информация синдикатите преговарят повече от половин година с кмета Терзиев и неговия вече бивш заместник – кмет Илиян Павлов. Доколкото разбираме, на тези срещи са били канени само общински съветници от "Спаси София" и не са намерили никакво решение".
Таков коментира дали директорите на транспортните дружества трябва също да понесат отговорност за кризата.
"Това не е от компетенциите на директорите на тези дружества. Те няма как да решат проблема с увеличаването на заплатите. Икономическата рамка се гласува от Общинския съвет по предложение на кмета и неговия зам.-кмет по транспорт, който в момента липсва".
Преди повече от 6 месеца, по предложение на групата на БСП, в Столичния общински съвет бяха гласувани допълнителни средства за градския транспорт в размер на 15 млн. лева, отбеляза Таков и поясни, че предназначението им е било за подобряване на условията на труд.
"Тези пари все още не са отпуснати от кмета и заместник - кмета му по финанси. А решенията на СОС са задължителни за изпълнение от кмета".
По същия начин имаме средства и доклади, които не са изпълнени за подобряване на условията и в здравните заведения, посочи общинският съветник.
Таков обаче обясни, че липсват санкции при неизпълнение на решенията на СОС.
"Повече от 6-7 месеца ние призоваваме кмета Терзиев освен да се подобри работата в Завода за боклук, да насрочи новите конкурси за почистването на града. Сега разбираме, че едва преди месец е пуснал документация в Агенцията по обществени поръчки за предварително одобрение. Той знае, че май месец тази година изтичат договорите за почистване. А една такава процедура трае между 6 и 9 месеца, ако има обжалвания, може и по-дълго".
Таков не изключва възможността София да се зарине в боклук, "гледайки действията на кмета и неговата администрация".
"Но не могат непрекъснато да се прехвърлят правомощията от една институция на друга. Трябва да има диалог.
В момента не искам оставката на кмета Терзиев и такива решения не мога да взимам еднолично, обясни все пак общинският съветник.
"Но не могат непрекъснато да се прехвърлят правомощията от една институция на друга. Трябва да има диалог. А този диалог не се получава от доста време".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.