Опашките започват преди началото на работния ден. Чакащите в София са единодушни, че един час чакане "не е много", защото обикновено отнема повече. Оплакват се от тесните пространства и организацията. Няма кой да обясни на онези, които идват за първи път, какво да донесат, смятат те.
"Хора се скупчват на тясно пространство и става дискомфортно."
"Всяка година има нови и нови изисквания, които объркват хората. Личните лекари дават някаква информация, но е доста тегаво."
"Може ли личният лекар да прати електронно и ние тук да чакаме по три часа отново да подадем същите работи?"
"Зимата навън – къде? Тук са ограничени местата."
"Не работят номерата. Хората се разпитват кой е първи, втори, трети, като при лекаря."
"Сутрин има опашка, да кажем 20-30 човека."
В МБАЛ – Плевен работят три комисии за ТЕЛК. Предстои да останат две.
В края на миналата година част от работещите в трите състава са напуснали, пенсионирани или са починали, а същевременно са се натрупали много решения, което е довело до забавяне, пояснява доц. д-р Людмил Терзиев, заместник-изпълнителен директор по диагностично-лечебната дейност. Той уверява, че натрупаните казуси са били изчистени.
Служители на РЗИ подготвят документите. С влизането на новата система опашките са станали по-големи, коментира доц. Терзиев.
"Ние не можем да решим този проблем. Нямаме отношение към комисията, която приема документите. Там е чакането. Има поне по двайсетина човека, които чакат. Хората, които приемат документите, не съм видял да бездействат. Много пъти документацията не е пълна, което изисква допълнително документи и затруднява самия процес."
Как да се оптимизира бюрократичната машина?
Министерството на здравеопазването трябва да вземе спешно решение. Хората изнемогват по тези опашки, заяви пред БНР Пенка Георгиева, председател на Пациентски организации "Заедно с теб".
Малко хора в картотеките приемат документи. Реформата – да бъдат разпределяни по този начин документите на нуждаещите се от ТЕЛК, с малко служители на малко гишета, не работи, посочи тя.
Според Георгиева за последната година има регистрирани "доста фалшиви епикризи", както и случаи на сменени имена, включително мъж със заболяване на матката.
Когато ТЕЛК комисиите работеха директно с пациентите, улавяха директно нарушителите в системата, допълни тя.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.