За първи път у нас, като прелюдия към ХХХV Национален фестивал на малките театрални форми, се състоя театрализирано четене на съвременна китайска драма – разказва в "Артефир" театроведът проф. Калина Стефанова, съставител на сборника "Въведение в съвременната китайска драматургия" (2020).
Актьорите Росица Огнянова и Петко Каменов от Драматично-куклен театър – Враца са представили откъси от легендарната пиеса "Буря" на бащата на съвременната китайска драма Цао Ю, разказва проф. Стефанова.
Съвременната драматургия от западен тип възниква в Китай в началото на XX век. Известна е като "театър на говора", защото до появата ѝ през 1907 година китайският театър пее.
Пиесата "Буря" на Цао Ю е сравнявана с текстовете на Ибсен и с древногръцката драматургия, а проф. Стефанова открива прилика и със стила на Юджийн О. Нийл, както и с "Когато гръм удари…" на Яворов.
В китайската култура има преклонение пред мъдростта на знаещия, на по-възрастния. Ето защо преди да напише "Буря" Цао Ю, все още студент, изучава над 400 западни пиеси. Пиесата е завършена през 1934 година и предизвиква фурор в цялата страна, разказва проф. Стефанова.
На повърхността "Буря" изглежда близка до мелодрамата, но отдолу има задълбочено търсене на смисъла на живота. По думите на театроведа съществува органична връзка между природата и сърдечните вълнения на героите, а авторът е включил подробни ремарки, свързани с психологическото състояния на персонажите.
Чуйте целия разговор в звуковия файл: