Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, сочи изследване

| Интервю
Снимка: БГНЕС

По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите. 

В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи автомобили с все по-агресивни предници, подчерта пред БНР Драгомира Раева от Сдружение "За Земята", което е партньор на авторите на изследването. 

"Когато колите по улиците стават все по-големи и агресивни, хората, които биха избрали да ходят пеш, да карат колело или тротинетка, се чувстват все по-застрашени, все по-непредпазени, все по-некомфортно. В София това е съвсем видимо", добави тя. 

По думите ѝ добрите практики за дизайн препоръчват предната част на автомобила да е между 60 и 75 см височина. 

"Това, което нашите партньори откриват като възможен компромис и разумен избор, е да се препоръча на европейско ниво тази височина да е ограничена до 85 см. В този случай 95% от пешеходците, което включва повечето жени, деца, ще бъдат видими за автомобила, когато застанат централно пред него". 

Основният проблем на високите предници е, че ограничават видимостта на водача и децата и по-ниските хора стават по-невидими, обясни Драгомира Раева в интервю за предаването "Хоризонт до обед". Тя уточни, че изследването включва инциденти в градска среда, с по-ниски скорости: 

"Когато попаднеш като пешеходец или велосипедист в ситуация, в която си блъснат от автомобил с предница по-висока от 85 см, най-често ударът е над центъра ти на тежестта, начинът, по който падаш, е напред. Очакването на тежки наранявания, удар най-вече на главата и възможността да бъдеш премазан от автомобила е в пъти по-висока. Увеличение от 80 на 90 см. на височината на предницата на колата увеличава риска от смърт с 27%. Стряскащи са резултатите. При капаци под 85 см. ударът обикновено не е по жизненоважни органи, той е под центъра на тежестта, обикновено е в областта на краката. В този случай - човек или пада на капака на автомобила, или бива избутан встрани. В такъв случай смъртните случаи и фаталните наранявания са много по-малко". 

Раева напомни, че до 2027 г. предстои процес на ревизия на европейското законодателство за безопасност на автомобилите. До края на 2027 г. ЕК ще предложи промяна в тези регулации, където това ограничение за максималната допустима височина на предницата на автомобила може да бъде заложено, подчерта тя и призова българските политици да работят в посока на налагане на ограничението. 

По думите ѝ безопасността не е единственото измерение - по-големите автомобили заемат също много повече пространство и замърсяват повече въздуха. 

Местната власт също може да изиграе своята роля, смята Раева и обясни, че на местно ниво може да се наложат политики, които да обезсърчават използването на такива високи автомобили. Според нея това може да стане най-лесно адаптирайки размера и теглото на колата с таксите за регистрация и паркиране. По думите ѝ примерът вече го има във Франция. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Драгомира Раева в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени