Това коментира в интервю за БНР Зорница Трифонова от Асоциация "Родители". В писмо до институциите от организацията призовават за преразглеждане на ролята на външното оценяване, тъй като според тях в настоящия си формат НВО не е в интерес на децата. "НВО не е просто изпит. То е огледало на системата. И когато погледнем в него, трябва да имаме смелостта да признаем какво виждаме – и волята да го променим", пише в изявлението.
Според Трифонова в момента НВО измерва основно децата да запомнят и възпроизвеждат определен обем информация, а понякога трябва да използват дори определени думи, за да получат достатъчен брой точки.
"Децата през периода на прогимназиален етап не са фокусирани върху това да натрупат знания, да ги ползват практически. Все още образованието е много далеч от тази цел – освен знания, да развива умения и компетентности и тези знания да ги използват за решаване на казуси."
Освен че не дава ясна картина какво да се промени в системата, този изпит се използва и за кандидатстване в гимназии, което изцяло променя неговата функция, настоя Трифонова.
"Всички сме се вторачили в този изпит – той е прагът към гимназия. Това създава паника и усещане за безнадеждност."
Освен че предизвиква много стрес, накрая се отчита как над 40% от децата са под минимума знания, който трябва да имат, но нищо не се прави, посочи тя и акцентира върху неравенството сред децата заради т.нар. елитни училища и невъзможността да посещават частни уроци.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.