Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трасетата ни са за влакове със 130 км/ч, а те се движат с 60 км/ч

Синдикатите в БДЖ: Реформата ще бъде да се отчете дейност пред ЕК

| Интервю
Снимка: Свобода Атанасова
Чуй новината! Чуй новината:

Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.

В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ, без да се знае, и е включена тази промяна за разделяне БДЖ на лотове. 

"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".

Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.

"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме, както е в Европа при търговските влакове - който иска, си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г. ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти кой къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.

Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но:

"Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видими какво ще е записано в търговския договор. Иначе, обещано от министъра, нищо не значи".

Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ:

"Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и се либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".

Той посочи, че жп трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч, "защото клиентът търси скорост и удобство". 

"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана, както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.

Според него има нещо объркано, защото:

"Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства, за да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови". 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна