Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"За 25 лева е твоя" – реклама на ЦГМ предизвика възмущение

Илияна Балабанова: Жената е сведена до обект на мъжко притежание срещу заплащане, което е унизително, вулгарно, дискриминиращо

| Интервю
Снимка: ЦГМ
Чуй новината! Чуй новината:

"За 25 лева е твоя" - реплика от реклама или манифестация на сексизъм? Реклама на Центъра за градска мобилност възмути женските организации и доведе до отворено писмо до кмета и социалния министър. 

Обществена институция, публична реклама и "хумор" - има ли основание да се говори за сексизъм? Докъде е допустимо едно послание в кампания, която цели да промотира, но всъщност дискриминира?

Според председателката на българската платформа към Европейското женско лоби Илияна Балабанова тази реклама е директно послание, че жената е в друга категория - по-ниско от мъжа, и би могла да бъде закупена. 

"Посланието е "Жената има такава стойност, каквато е стойността на нещо за еднократна употреба, било то билетче или карта за градски транспорт", обясни тя. 

По думите ѝ в рекламата се прави внушението, че привлекателната цена на картата може да се отнася и за жената:

"Във видеото виждаме една жена - млада и прекрасна, която стои зад гишето и става обект на сексуалните фантазии на един младеж. Репликата от страна на баща му "За 25 лева е твоя", визирайки цената на картата за градски транспорт, всъщност визира цената на жената зад гишето".

Жената е сведена до обект на мъжко притежание срещу заплащане, което е унизително, вулгарно, дискриминиращо, категорична бе Балабанова в интервю за предаването "Хоризонт до обед". За нея този хумор е недопустим. Според нея той създава условията за това жената да бъде разглеждана като стока, като това благоприятства полово базираното насилие. 

"В България в момента имаме 9 убити жени от началото на годината в рамките на домашно насилие", отбеляза тя.

Сексизмът е част от цялата култура, в която живеем, изтъкна Балабанова и добави, че тази култура се толерира, при това и от публични институции. 

"Настояваме за изтеглянето на рекламата и публично извинение към гражданите, включително към мъжете. Настояваме за преглед и актуализиране на вътрешните, етични и комуникационни стандарти в съответствие с международни документи, а и в съответствие със стратегията на България по отношение на равнопоставеността на мъжете и жените, където специално е посочено, че има проблемна област - стереотипи и сексизъм". 

По думите ѝ обществото става все по-чувствително по темата за сексизма и не допуска такива дебелашки шеги. Според нея сексизмът е вреден за цялото общество, като засяга и мъжете. 

Отвореното писмо е изпратено до ЦГМ, Столична община и МТСП. До момента обаче отговор няма, подчерта Балабанова. По думите ѝ рекламата е спряна

"Имаше извинение от ЦГМ в социалните медии. Но няма никакво извинение по отношение на сексизма и дискриминацията. Продължаваме да настояваме за такъв отговор. Това е единственият начин такива реклами и послания повече да не бъдат допускани".

Цялото интервю на Ирина Недева с Илияна Балабанова в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна