Интервю на Ирина Недева с Илияна Балабанова в предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"За 25 лева е твоя" - реплика от реклама или манифестация на сексизъм?Реклама на Центъра за градска мобилност възмути женските организации и доведе до отворено писмо до кмета и социалния министър.
Обществена институция, публична реклама и "хумор" - има ли основание да се говори за сексизъм? Докъде е допустимо едно послание в кампания, която цели да промотира, но всъщност дискриминира?
Според председателката на българската платформа към Европейското женско лоби Илияна Балабанова тази реклама е директно послание, че жената е в друга категория - по-ниско от мъжа, и би могла да бъде закупена.
"Посланието е "Жената има такава стойност, каквато е стойността на нещо за еднократна употреба, било то билетче или карта за градски транспорт", обясни тя.
По думите ѝ в рекламата се прави внушението, че привлекателната цена на картата може да се отнася и за жената:
"Във видеото виждаме една жена - млада и прекрасна, която стои зад гишето и става обект на сексуалните фантазии на един младеж. Репликата от страна на баща му "За 25 лева е твоя", визирайки цената на картата за градски транспорт, всъщност визира цената на жената зад гишето".
Жената е сведена до обект на мъжко притежание срещу заплащане, което е унизително, вулгарно, дискриминиращо, категорична бе Балабанова в интервю за предаването "Хоризонт до обед". За нея този хумор е недопустим. Според нея той създава условията за това жената да бъде разглеждана като стока, като това благоприятства полово базираното насилие.
"В България в момента имаме 9 убити жени от началото на годината в рамките на домашно насилие", отбеляза тя.
Сексизмът е част от цялата култура, в която живеем, изтъкна Балабанова и добави, че тази култура се толерира, при това и от публични институции.
"Настояваме за изтеглянето на рекламата и публично извинение към гражданите, включително към мъжете. Настояваме за преглед и актуализиране на вътрешните, етични и комуникационни стандарти в съответствие с международни документи, а и в съответствие със стратегията на България по отношение на равнопоставеността на мъжете и жените, където специално е посочено, че има проблемна област - стереотипи и сексизъм".
По думите ѝ обществото става все по-чувствително по темата за сексизма и не допуска такива дебелашки шеги. Според нея сексизмът е вреден за цялото общество, като засяга и мъжете.
Отвореното писмо е изпратено до ЦГМ, Столична община и МТСП. До момента обаче отговор няма, подчерта Балабанова. По думите ѝ рекламата е спряна.
"Имаше извинение от ЦГМ в социалните медии. Но няма никакво извинение по отношение на сексизма и дискриминацията. Продължаваме да настояваме за такъв отговор. Това е единственият начин такива реклами и послания повече да не бъдат допускани".
Цялото интервю на Ирина Недева с Илияна Балабанова в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл.